Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Boodschap bij gelegenheid van Ramadan en ‘Id al-Fitr: samen gebedsplaatsen beschermen

De Pauselijke Raad voor de Interreligieuze Dialoog stuurde vrijdag 1 mei een boodschap toe aan de islamitische gemeenschap ter gelegenheid van de vastenmaand Ramadan en ‘Id al-Fitr. Id al-Fitr is het feest van het verbreken van het vasten, het einde van de vastenmaand Ramadan.

De boodschap roept op tot respect voor en bescherming van gebedsplaatsen in de context van de recente aanvallen op kerken, moskeeën en synagogen. De Pauselijke Raad verwijst naar het document “Menselijke broederschap voor de wereldvrede en de menselijke samenleving”, ondertekend door paus Franciscus en de grootimam van Al-Azhar, Dr. Ahmad Al-Tayyeb, in Abu Dhabi op 4 februari 2019: “Elke poging om plaatsen van gebed aan te vallen of te bedreigen met gewelddadigheden, explosies of vernielingen, is een afwijking van de leer van de religies en een duidelijke schending van het internationale recht.”

Solidair

De boodschap is voorbereid vóór de uitbraak van de COVID 19 pandemie. Miguel Ángel Kardinaal Ayuso Guixot, MCCJ, voorzitter van de Pauselijke Raad, vraagt christenen en moslims, verenigd in een geest van broederschap, solidair te zijn met de mensen die door het coronavirus zijn getroffen. Hij roept christenen en moslims op aan de almachtige en genadevolle God bescherming te vragen van alle getroffenen, met name om genezing van zieken en genade voor allen om deze moeilijke tijd door te komen.

Bij deze boodschap sluit de Nederlandse Katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog zich van harte aan en wenst moslims een vruchtbare maand Ramadan en een vreugdevol ‘Id al-Fitr toe.

Namens de Rooms-Katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog, Berry van Oers.

Lees hier de boodschap van de Rooms-Katholieke Kerk tgv Ramadan en ‘Id al-Fitr.

Foto: Paus Franciscus en imam el-Tayeb schudden elkaar de hand tijdens het bezoek van de paus aan Abu Dhabi in februari 2019.  Via Vatican News on Facebook.

Tags: ,