Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschop Van den Hende bezoekt uitdeelpunt voedselbank in Rotterdam-IJsselmonde

Bisschop Van den Hende bezoekt uitdeelpunt voedselbank in Rotterdam-IJsselmonde

Bij het openhouden van de kerken voor aanbidding aan het begin van de coronacrisis, hebben de Nederlandse bisschoppen gevraagd daar ook houdbare levensmiddelen voor de voedselbanken af te geven. Dit als blijk van naastenliefde voor mensen die van de voedselbank afhankelijk zijn. Op woensdagochtend 29 april bezocht mgr. Van den Hende, bisschop van Rotterdam, het uitdeelpunt van de voedselbank in de Emmausgangersparochie in Rotterdam-IJsselmonde.

Daar worden pakketten van de voedselbank uitgedeeld in de parochiezaal naast de kerkruimte. Dit uitdeelpunt is een van de oudste in Rotterdam. Sommige vrijwilligers doen al vanaf het begin in 2004 mee. De vrijwilligers komen niet alleen uit de katholieke parochie en protestantse kerken in de buurt, maar ook uit de wijk zelf. De meeste vrijwilligers behoren zelf tot de kwetsbare leeftijdsgroep. Voor een aantal ouderen is dat reden geweest om zich terug te trekken, toen de coronacrisis begon. Maar de groep krijgt nu elke woensdag assistentie van een aantal studenten van de Erasmus via de coördinator van de Voedselbank Nederland. Zo kan de uitdeling doorgaan.

Elf jaar vrijwilliger

Arie Vlot is nu elf jaar actief als vrijwilliger bij het uitdeelpunt en licht de gang van zaken toe. “Op woensdagochtend komen de eerste vrijwilligers rond half negen naar het uitdeelpunt toe. Tussen kwart voor negen en kwart over negen levert de vrachtwagen van de voedselbank de kratten af. Vroeger wilde die nog wel eens te laat zijn vanwege het drukke verkeer, maar deze weken is hij altijd mooi op tijd.” Met steekwagentjes worden de kratten dan in de parochiezaal geplaatst. Een grote stapel gele kratten met de houdbare levensmiddelen staat tegen de wand. Daarnaast zijn er ook nog speciale grijze kratten voor de zuivel en zwarte kratten voor vleesproducten. Daarin kunnen deze levensmiddelen gekoeld bewaard worden.

Als de zaal is ingericht hebben de vrijwilligers nog even tijd voor een kopje koffie. Officieel begint de uitdeling om half elf, maar vaak start men eerder. Zo ook deze ochtend. Als de bisschop om kwart voor tien arriveert, staan de eerste klanten al buiten te wachten. “Op het hoogtepunt van de crisis deelden we hier wekelijks 120 pakketten uit”, vertelt Riet Schenkeveld. “Dat aantal was langzaam gedaald tot 80, maar vandaag zitten we alweer aan de 104.“ Ook de landelijke vereniging constateert een groei van het aantal klanten in deze coronatijd. Die groei ligt tussen de 4 en 20 procent, afhankelijk van de locatie.

Netwerk van liefde

Aan het eind van zijn bezoek spreekt de bisschop zijn waardering uit voor het werk van de vrijwilligers. “Zij maken ook in deze tijd het netwerk van liefde zichtbaar, dat de Kerk is. Die concrete zorg voor mensen in armoede is heel belangrijk. Hoewel de grote economische gevolgen van de coronacrisis nog moeten komen, is de stijging van het aantal klanten in de afgelopen weken een veeg teken. Het is mooi, dat deze concrete inzet voortgaat, hier en in al die andere locaties van de voedselbank.”

Bericht en foto’s via bisdom Rotterdam. Lees het hele bericht hier.

Het bisdomblad van het aartsbisdom Utrecht, Op Tocht, geeft in het aprilnummer ook aandacht aan de voedselbank in een interview met diaken Jouke Schat, bestuurslid van de Voedselbanken Nederland. Lees hier meer.

Lees hier meer over de oproep om bij te dragen voor de voedselbanken.

Tags: ,