Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschoppenconferentie verwelkomt nieuwe bisschop Groningen-Leeuwarden mgr. Van den Hout

Vandaag is bekend geworden dat paus Franciscus tot bisschop van het bisdom Groningen-Leeuwarden heeft benoemd de hoogeerwaarde heer dr. Ron van den Hout, sinds 2012 vicaris generaal in het bisdom ‘s-Hertogenbosch.

Namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie, heeft mgr. Van den Hende de nieuwe bisschop welkom geheten als collega in de conferentie. Tevens beloofde Van den Hende aan het bisdom Groningen-Leeuwarden en de nieuwe bisschop verbondenheid in gebed, heel bijzonder in de komende weken van voorbereiding op de bisschopswijding en de start als vijfde bisschop van het noordelijke bisdom.

Mgr. Van den Hout (geboortejaar 1964) studeerde theologie in het Sint Janscentrum, de diocesane priesteropleiding van het bisdom ‘s-Hertogenbosch, en werd priester gewijd in 1993. Van den Hout studeerde Bijbelse theologie aan de Gregoriana-universiteit in Rome en promoveerde in 2009 aan de Radboud-universiteit in Nijmegen. Hij heeft ruime ervaring als pastoor en deken, en als docent aan verschillende priesteropleidingen.

Kijk voor meer informatie op de site van bisdom Groningen-Leeuwarden.

Foto: bisdom Groningen-Leeuwarden, fotograaf Ramon Mangold.

Bekijk hier een filmpje van de persconferentie die mgr. Van den Hout gaf op zaterdag 1 april in zijn nieuwe bisdom Groningen-Leeuwarden.