Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Avond van de martelaren op vrijdag 7 april in Amsterdam

Avond van de martelaren op vrijdag 7 april in Amsterdam

Volgende week vrijdag 7 april worden in de St. Nicolaas-basiliek van Amsterdam de martelaren van de Kerk herdacht en wordt voor hen gebeden. Een van deze martelaren is de Franse priester Jacques Hamel, die in 2016 tijdens de Heilige Mis werd vermoord en ook de moord op vier zusters van moeder Teresa in Jemen haalde vorig jaar het nieuws.

Op de Avond van de Martelaren die wordt georganiseerd door Kerk in Nood worden hun verhalen verteld evenals de verhalen van martelaren die niet in het nieuws kwamen. Zoals het verhaal over zuster Clara Agano, een intelligente en bescheiden religieuze die zich in het gewelddadige Congo inzette voor onderwijs en de rechten van vrouwen en over de parochianen van de kathedraal van de H. Marcus in Caïro, Egypte.

De avond begint met de Heilige Mis met als hoofdcelebrant mgr. J.M. Punt. Hulpbisschop, mgr. J.W.M. Hendriks zal concelebreren en de homilie houden. Verder zijn onder anderen mgr. Mutsaerts (hulpbisschop van bisdom Den Bosch) en mgr. Woorts (hulpbisschop van aartsbisdom Utrecht) aanwezig op deze avond. Tijdens de kruisweg in de kerk worden getuigenissen voorgelezen en – onder muzikale begeleiding – kaarsjes opgestoken.

Dit jaar zal een zuster van Moeder Teresa het getuigenis van congregatiegenote zuster Sally voorlezen over de moord op vier medezusters in Jemen. Andere getuigenissen betreffen de moord op priester Jacques Hamel in Frankrijk, de moord op zuster Clara Agano uit Congo en de Koptische mevrouw Ramzi uit Egypte.

Vanwege de grote belangstelling is aanmelden gewenst. Het programma begint om 18.30 uur met de Heilige Mis in de St. Nicolaas-basiliek. Kijk voor meer informatie en aanmelden op kerkinnood.nl.