Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschoppen feliciteren 100-jarige bisschop Hubertus Ernst

Bisschoppen feliciteren 100-jarige bisschop Hubertus Ernst

Zaterdag 8 april wordt mgr. Hubertus Ernst, emeritus bisschop van Breda, 100 jaar. De verjaardag wordt die dag in Breda in kleine kring gevierd. Op 4 april bracht mgr. Van den Hende een bezoek aan bisschop Ernst om hem namens de bisschoppenconferentie te feliciteren. Hij overhandigde hem namens de gezamenlijke bisschoppen een brief en bloemen.

Mgr. Ernst werd in de stad Breda geboren in 1917 en werd priester gewijd in 1941. Voordat hij bisschop werd in 1967 was hij onder meer professor aan het groot seminarie Bovendonk te Hoeven en vicaris-generaal in het bisdom Breda. Zijn voorganger en klasgenoot, mgr. De Vet, overleed plotseling op 49-jarige leeftijd op Pasen 1967. Eind 1967 werd Huub Ernst gewijd tot opvolger van bisschop De Vet en hij werd daarmee de achtste bisschop van het bisdom van Breda.

In 1992 bereikte bisschop Ernst de leeftijd (75) om met emeritaat te gaan. Hij bleef echter tot eind 1994 het bisdom besturen als apostolisch administrator, tot het moment dat mgr. Martinus Muskens aantrad als negende bisschop van Breda.

Ruim 25 jaar maakte bisschop Huub Ernst deel uit van de Nederlandse bisschoppenconferentie. Van 1976 tot 1994 was hij voorzitter van de vredesbeweging Pax Christi (als opvolger van kardinaal Alfrink). Als voorzitter van Pax Christi zette hij zich in voor gerechtigheid en vrede, als bisschop van Breda stimuleerde hij de Kerk in haar diaconale opdracht. Op 7 juni 2016 vierde mgr. Ernst zijn 75-jarig priesterjubileum.

Op de website van het Bisdom Breda is een felicitatieformulier geopend voor mgr. Ernst.

Foto: Ramon Mangold voor bisdom Breda.