Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschop Van den Hout viert 25-jarig priesterjubileum tijdens Bonifatiusdagen in Dokkum

In het weekend van 8, 9 en 10 juni worden in Dokkum de jaarlijkse Bonifatiusdagen gehouden. De bisschop van bisdom Groningen-Leeuwarden, mgr. Ron van den Hout, viert zondag 10 juni in Dokkum zijn 25-jarig priesterjubileum. Het thema van de Bonifatiusdagen 2018 is ‘Geloof, Hoop en Liefde’.

De Bonifatiusdagen hebben een meerdaags programma in samenwerking met protestantse kerken in de stad. Zondag 10 juni is om 11.00 uur de eucharistieviering met de bisschop in de Dokkumer parochiekerk. Vanaf 12.30 uur wordt de traditionele Bonifatiusprocessie gehouden door de Dokkumer binnenstad naar het park van de Bonifatiuskapel. Om 15.00 uur is er een oecumenische gebedsviering met de bisschop en voorgangers van alle betrokken kerken.

Net als voorgaande jaren is het programma door de Dokkumer Pax Christi parochie georganiseerd in samenwerking met meerdere protestantse kerken: de PKN, Christelijk Gereformeerde Kerk en Remonstrants-Doopsgezinden. Vrijdag 8 juni en zaterdag 9 juni zijn er respectievelijk een gastlezing over hedendaags pelgrimeren in Fryslân, straattheater, muziek, workshops, een expositie van heiligenbeelden in een cultureel en spiritueel getint Bonifatius Festival.

De jongeren van het Jongerenplatform bisdom Groningen-Leeuwarden bivakkeren twee dagen en nachten in het park bij de Bonifatiuskapel. Op protestants initiatief is in het kader van ‘Geloof, Hoop en Liefde’ een ontwerpwedstrijd georganiseerd voor ‘Mantels van Maria’, geïnspireerd door de Broederschap van onze Zoete Lieve Vrouwe van St. Jan in Den Bosch. De mantels staan tentoongesteld in de Bonifatiuskapel.

Ter verhoging van de feestvreugde voor het priesterjubileum van mgr. Van den Hout trekken vaandels en trommels van het St. Jorisgilde uit Diessen (NB) mee met de Processie op zondag. Brabantse volksdevotie geeft zo dit jaar een bijzondere kleur aan de Bonifatiusdagen in het nationaal heiligdom.

Programma Bonifatiusdagen 2018: zie www.paxchristi.frl
Klik hier voor de flyer.

Bron en foto: http://www.bisdomgl.nl/. Op de foto: bisschop Van den Hout in gesprek tijden de Bonifatiusdagen van 2017.