Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschop Van den Hende spreekt op bijeenkomst na brand OLV Geboortekerk in Hoogmade

Op maandag 4 november verwoestte een grote brand de OLV Geboortekerk in Hoogmade. Mgr. Van den Hende bezocht het kerkdorp diezelfde avond en sprak inwoners en parochianen toe tijdens een druk bezochte bijeenkomst die de gemeente organiseerde in brasserie ‘De Kromme Does’ in Hoogmade.

“Als je de beelden op internet zag vanmiddag en de rook en het vuur ziet, dan hoop je nog dat het vuur stopt. Nu vanavond bent u hier bij elkaar. Dat zegt veel over de impact die de brand heeft. Deze kerk die zo gekoesterd is en die nu zo plotseling verwoest is. Als ik hier kwam voor de zondagse mis, zag de kerk er altijd piekfijn uit. Daaruit spreekt liefde voor het kerkgebouw. Ik wil vandaag bij u zijn op dit moment, nu we beseffen dat de kerk in zo korte tijd weg is”, zegt de bisschop.

“Ik ben blij dat u als levende stenen ongedeerd bent gebleven. Ik beloof u dat ik met u mee zal bidden en dat we verder kunnen komen als de eerste schok en schrik voorbij zijn. Ik wens u veel sterkte toe en ik wens u toe dat u elkaar vasthoudt. De kerktoren stond tot vandaag als een groene koperen naald in het landschap, vanaf de snelweg goed zichtbaar. Ik blijf graag met u verbonden.”

Tijdens de bijeenkomst spreken ook de burgemeester Marina van der Velde-Menting, van de gemeente Kaag en Braassem, en de brandweer. Pastoor Jack Glas van de parochiefederatie Clara en Franciscus bidt met de aanwezigen. De pastoor kreeg om kwart voor één ‘s middags een bericht dat het kerkgebouw in brand stond. “Ik ben meteen hierheen gekomen”, vertelt hij. “In eerste instantie zie je rook en denk je nog: misschien valt het mee. Maar dichterbij zie je dat het brandt en dat je niet dichtbij kunt komen. Ik zag de verslagenheid om me heen. En ondertussen moesten we steeds verder weg van de kerk gaan staan vanwege de veiligheid.”

‘We delen het verdriet’

“Vanavond delen we het verdriet. Daarna zullen we de komende dagen gaan onderzoeken wat de situatie is. Ik hoop dat we de ontzetting en het verdriet die we vandaag delen samen kunnen inzetten als we weer plannen gaan maken voor de toekomst.” Maar eerst moet de parochie nu een aantal korte termijn problemen oplossen, zoals: waar zal de parochiekern de komende zondagen vieren.

Na afloop van de avond bezoekt de bisschop, begeleid door de brandweer, de omgeving van het uitgebrande kerkgebouw samen met pastoor Jack Glas, bisdomeconoom John Bakker en leden van het pastoraal team van de parochiefederatie Clara en Franciscus.

Kijk voor het complete bericht en meer foto’s op de site van bisdom Rotterdam.

Bericht en foto: Bisdom Rotterdam.

Tags: ,