Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschop Liesen neemt compendium voor de Nieuwe Evangelisatie in ontvangst

Bisschop Liesen neemt compendium voor de Nieuwe Evangelisatie in ontvangst

Mgr. Liesen, bisschop van Breda, nam maandag 15 mei het Compendium voor de Nieuwe Evangelisatie in ontvangst. Dit Compendium brengt de belangrijkste kerkelijke teksten over de nieuwe evangelisatie vanaf het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) en Evangelii Nuntiandi (1975) tot en met paus Franciscus bijeen. Het Compendium wil de Nederlandse parochies meer vertrouwd maken met de nieuwe evangelisatie. Bisschop Liesen schreef het voorwoord voor deze uitgave.

Nieuwe evangelisatie is een begrip dat veel associaties oproept bij mensen, zowel positief als negatief. Maar waar gaat het wezenlijk om? Is het Evangelie relevant voor de mensen van vandaag? Is het wel zinvol en nodig om het Evangelie door te geven, te ‘evangeliseren’? Wat houdt de evangelische boodschap in de kern in? Dit zijn vragen die in de huidige tijd van grotere parochieverbanden vroeg of laat naar boven kunnen komen. Dit Compendium wil helpen om op bovenstaande vragen een antwoord te vinden, persoonlijk en als parochiegemeenschap. Dit in de overtuiging, dat het Evangelie vandaag de dag nog steeds mensen kan raken en veranderen én dat elke gelovige een opdracht te vervullen heeft in de evangelisatie.

Naslagwerk en aansporing

Mgr. Liesen schrijft in het Voorwoord: “Dit Compendium geeft antwoord op die vraag wat ‘evangelisatie’ is, wat er nu ‘nieuw’ aan is en geeft zelfs aanzetten voor wat we kunnen gaan doen. Het is dus en een naslagwerk en een aansporing om aan de slag te gaan. We hoeven het spreekwoordelijke ‘wiel’ niet nog een keer uit te vinden.”

Dit Compendium is samengesteld door medewerkers van het Centrum voor Parochiespiritualiteit, Uitgeverij Betsaida en het Katholiek Alpha Centrum. Het boek wordt ingeleid door Mirjam Spruit, stafmedewerkster van het Centrum voor Parochiespiritualiteit. Kijk voor meer (bestel)informatie op de site van het Centrum voor Parochiespiritualiteit.

Compendium voor de Nieuwe Evangelisatie. Een selectie uit kerkelijke documenten en toespraken van pausen (1962-2016), 149 pagina’s, ISBN 978-94-91991-38-7,         € 12,50.