Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nationale Raad voor Liturgie biedt twee gebedsteksten aan om te bidden voor vrede

Deze dagen is het 75 jaar geleden dat de bombardementen met atoombommen plaatsvonden op de Japanse steden Hiroshima (6 augustus 1945) en Nagasaki (9 augustus 1945) en op zaterdag 15 augustus 1945 kwam officieel een einde aan de Tweede Wereldoorlog in het toenmalige Nederlands Indië, het huidige Indonesië.

In de komende dagen worden gelovigen in parochies en instellingen uitgenodigd om in de viering van de eucharistie en in het getijdengebed bijzonder tot de Heer te bidden om vrede voor onze wereld als ons gemeenschappelijk huis, en bewust als christenen stil te staan bij de vrede als opdracht en gave.

De Nationale Raad voor Liturgie (NRL) biedt daartoe twee gebedsteksten aan:

Intentie voor het universeel gebed (voorbede) in de eucharistie:

Bidden we voor de vrede in de wereld:
dat iedere gelovige in woord en daad getuigt van God die liefde is,
en er een einde komt aan alle geweld waarmee mensen elkaar naar het leven staan.

Intentie voor de intercessies van het getijdengebed (avondgebed):

Breek de macht van het kwaad dat mensen treft, * geef dat wij elkaar dienen in vrede en gerechtigheid.