Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Week van Gebed 2021 voor de eenheid zet oproep Jezus centraal: #blijfinmijnliefde

#blijfinmijnliefde is het thema voor de Week van Gebed voor de eenheid van de christenen in 2021. Dat hebben de Raad van Kerken en MissieNederland op 26 juni bekend gemaakt. De jaarlijkse gebedsweek vindt plaats van 17 tot en met 24 januari.

Het thema #blijfinmijnliefde is een oproep van Jezus Christus zelf uit het evangelie volgens Johannes. Zusters uit de oecumenische kloostergemeenschap in Grandchamp wijzen op de verbondenheid met Christus als bron van de vrucht van eenheid. Deze gemeenschap, die materiaal voor de gebedsweek  voorbereidde, is al sinds haar ontstaan toegewijd aan eenheid en gebed.

“In een tijd van sociale afstand is de oproep van Jezus Christus, om in zijn liefde verbonden te blijven, verfrissend en bemoedigend. Door met hem verbonden te zijn en blijven, groeien we ook in eenheid met anderen,” vertelt Jan Willem Janse, projectleider bij MissieNederland. Komend najaar kunnen kerken en werkgroepen weer beginnen met het voorbereiden van de lokale gebedsweek. Onder anderen de Raad van Kerken en MissieNederland ondersteunen dit met diverse materialen, die in augustus beschikbaar komen.

Over de Week van Gebed
De Raad van Kerken en MissieNederland kennen een lange gebedstraditie die teruggaat op initiatieven van ruim 150 jaar geleden. Wereldwijd bidden miljoenen christenen mee. Door samen te bidden blijken zij onderlinge verwantschap te ervaren. Tegelijk tonen ze hun verantwoordelijkheid voor anderen door de problemen van de samenleving in de voorbeden een plek te geven. Naar schatting doen in Nederland 200.000 mensen mee met het initiatief.

Bericht en afbeelding (zusters oecumenische kloostergemeenschap) via de Raad van Kerken.

Tags: ,