Rooms-Katholieke Kerk Nederland > AVG > AVG-Nieuws Parochies > AVG-nieuws: over het streamen van uitvaartdiensten

AVG-nieuws: over het streamen van uitvaartdiensten

Recent kwam in het nieuws dat sommige streams van uitvaarten zonder toestemming en zonder besloten toegang online staan. Daarnaast werd de afgesproken periode waarin de video online zou blijven staan overschreden. Dat leidde tot vragen en klachten van de nabestaanden. In dit nieuwsbericht wordt aandacht gevraagd voor enkele belangrijke onderwerpen die spelen als vieringen worden gestreamd en online gezet.

Toestemming en informeren van nabestaanden:

Zonder voorafgaande toestemming en medeweten van personen die herkenbaar in beeld komen, mogen video-opnames niet verspreid worden. Het is daarom belangrijk om bij de voorbereiding van de uitvaartdienst met de nabestaanden af te spreken of zij willen dat de uitvaart online te volgen is en of ze willen dat de uitvaart daarna alleen terug te kijken is voor een besloten groep mensen of dat zij toestemming geven voor het zien van de video voor iedereen gedurende de afgesproken termijn.

Als de parochie aanbiedt om de uitvaartdienst te streamen moeten bovenstaande onderwerpen een standaard bespreekpunt zijn bij de voorbereiding van de uitvaartdienst.

Privacy instellingen op videoplatform:

Een belangrijk hulpmiddel is het juist toepassen van privacy instellingen op het videoplatform waarop de viering wordt gestreamd.

Een door parochies veelgebruikt platform is YouTube. Net als op veel andere platforms is het mogelijk om video’s op YouTube openbaar te publiceren (zichtbaar voor iedereen), in een besloten groep te delen (alleen via een link te zien en die link is deelbaar) of privé te publiceren (de link waarmee de video kan worden bekeken is privé en de video verschijnt niet op het YouTube kanaal).

Meer informatie over deze instellingen op YouTube is hier te vinden

Toezien op bewaartermijn:

Een bewaartermijn geeft de periode aan waarin de video online blijft staan voor het beoogde doel, namelijk het terugkijken van de uitvaartdienst. De bewaartermijn wordt door het parochiebestuur vastgesteld. Als de bewaartermijn wordt vastgesteld op bijvoorbeeld een maand moet de video na die maand ook daadwerkelijk worden verwijderd. Het is belangrijk om periodiek te controleren of die bewaartermijn ook wordt gehandhaafd.

Tags: , ,