Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > AVG-Nieuws: checklist beschikbaar voor parochiewebsites

AVG-Nieuws: checklist beschikbaar voor parochiewebsites

Voor Parochies en Parochiële Caritasinstellingen (PCI) is er een checklist beschikbaar om te controleren of informatie in het kader van de AVG op een eenvoudige manier te vinden is.

Mensen die meer willen weten over hoe een parochie of PCI met gegevensbescherming omgaat, raadplegen meestal als eerste de website. Parochies moeten daarom controleren of deze informatie op een gebruikersvriendelijke wijze daarop aanwezig is en of zij hun bezoekers voldoende informeren over gegevensbescherming.

Behalve de checklist is er een aantal handige tips met het oog op de inrichting van de website. Zo is het is raadzaam om een pagina over gegevensbescherming in te richten, die bezoekers gemakkelijk kunnen vinden. Naast het geven van informatie is het goed dat mensen weten waar ze terecht kunnen met vragen of klachten. Daarom is het vermelden van een contactformulier of e-mailadres waarop de parochie bereikbaar is belangrijk.

Een zorgvuldige communicatie kan klachten voorkomen. Wanneer mensen bij de parochie aankloppen met vragen, is het belangrijk dat duidelijk is wie de e-mails met vragen en of klachten beantwoordt. Het sturen van een ontvangstbevestiging, ook al kan de vraag niet meteen worden beantwoord, houdt mensen op de hoogte. Dat zorgt voor transparantie over de omgang met vragen door de parochie.

Download de checklist voor de website.