Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Interreligieuze dialoog > Kerstboodschap van hindoes aan katholieken

Kerstboodschap van hindoes aan katholieken

De Hindoe Raad Nederland schreef een boodschap aan de katholieke gemeenschap ter gelegenheid van Kerstmis. “De aanhangers van zowel de Katholieke kerk als van het Hindoeïsme zijn vanuit hun levensbeschouwing ten diepste verenigd in de gemeenschappelijke ambitie de wereld beter te maken dan die vandaag is”, schrijft de Hindoe Raad Nederland in de boodschap.

De Raad zegt dat die ambitie geen sinecure is in een wereld die verscheurd lijkt door tegengestelde machten en waarin krachten elkaar eerder lijken tegen te werken dan met elkaar naar een gedeeld resultaat te streven. De Hindoe Raad Nederland: “Toch is het juist in deze tijden dat de boodschap van universele liefde meer dan ooit moet worden beschermd en uitgedragen. Immers, in een verschralende wereld zijn warmte, liefde, oprechtheid en mededogen waarden die meer dan ooit nodig zijn.”

De katholieke Contactraad voor Interreligieuze Dialoog (CID), die namens de Bisschoppenconferentie de dialoog met andersgelovigen behartigt, en de Hindoe Raad Nederland (HRN) onderhouden goede contacten. Er vinden gesprekken plaats, naar aanleiding van de milieu-encycliek van paus Franciscus Laudato Si, over visies op duurzaamheid vanuit beide tradities, over de rol van religie bij integratie en de gemeenschappelijke bronnen van dialoog en samenwerking. Binnenkort staat er een volgende ontmoeting tussen de CID en de HRN gepland.