Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Gerrit te Vaarwerk van St. Josephparochie Lochem winnaar Nationale Fotowedstrijd Kerkbalans

Zaterdag 20 januari zijn de winnaars van de Nationale Fotowedstrijd ‘Jouw Kerk in Beeld’ georganiseerd door Actie Kerkbalans bekend gemaakt. Dit gebeurde tijdens een spectaculaire live uitzending via Facebook en YouTube vanuit de Pauluskerk in Baarn. In de leeftijdscategorie 18+ won Gerrit te Vaarwerk (links voor op de foto) van de St. Josephparochie in Lochem.

gerrit_te_vaarwerk_-_winnaar_volwassenen-kerkbalans-2018De jury koos zijn foto (rechts) vanwege de inhoud en het beeld. ‘Je ziet aandacht en tederheid. Beide generaties zijn erg geconcentreerd bezig, in een handeling die voor velen bekend zal zijn. Het laat toekomst zien voor de kerk en generaties komen samen’, aldus het juryrapport.

Verder mogen Pam Buijsrogge en Iris van den Berg zich de eerste winnaars noemen in de categorieën kinderen en jongeren, terwijl Nees Boele er na een spannende finale op Facebook met de publieksprijs vandoor ging. De meer dan een uur durende uitzending van zaterdag 20 januari werd gepresenteerd door Leo Fijen en Joanne Bijleveld. De drie prijswinnaars waren aanwezig en zagen hun winnende foto levensgroot over meerdere sandwichborden gepresenteerd worden door juryvoorzitter Ramon Mangold.

De winnende foto’s vertellen elk een verhaal. In de categorie volwassenen is dat het doorgeven van vader op kind van een klein, maar waardevol geloofsgebaar, het opsteken van een kaarsje voor een dierbare. In de categorie jongeren is met de foto bewust gezocht naar de uitbeelding van de avontuurlijke geloofsreis die een jongerengroep gezamenlijk maakt. De winnende foto in de categorie kinderen laat een sprookjesachtig mooie kerk zien in de sneeuw.

Meer dan 2000 kerken voeren lokaal hun Actie Kerkbalans, waarbij ze hun leden vragen om een bijdrage voor de kerk. Deze bijdragen zijn onmisbaar om lokale parochies en gemeenten van de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk in stand te houden. Het thema van de actie is dit jaar dan ook kortweg: Geef voor je kerk!

De uitzending met de bekendmaking van de prijswinnaars is terug te zien via:

Foto met alle winnaars: Xander de Rooij voor Actie Kerkbalans.