Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Zondag voor de Oosterse Kerken 2024: ‘Vrucht dragen tussen de puinhopen’

Zondag voor de Oosterse Kerken 2024: ‘Vrucht dragen tussen de puinhopen’

‘Vrucht dragen tussen de puinhopen’ is het thema voor de Zondag voor de Oosterse Kerken.  Dat is in 2024 op zondag 28 april en die dag wordt in Rooms-Katholieke parochies in het bijzonder gebeden voor orthodoxe christenen.

De Zondag voor de Oosterse Kerken brengt elk jaar op de vijfde zondag van Pasen (de vierde zondag ná Pasen) het oosterse christendom onder de aandacht binnen de Katholieke Kerk. De Katholieke Vereniging voor Oecumene (KVO) biedt parochies daarvoor ook een preekschets aan.

Gaza

Op de site van de KVO staat dat de kleine christelijke gemeenschap in Gaza zwaar onder druk staat en moet leven met oorlog en geweld: ‘Daarbij levert ze een indrukwekkend getuigenis van hoop en vredelievendheid, zoals bijvoorbeeld bleek op Paaszondag.’ De pastoor van de katholieke parochie schreef toen voor Vatican Media:

“We weten dat Hij degenen liefheeft die Hem met een oprecht hart zoeken, en ik ben ervan overtuigd dat de meerderheid van deze gezegende mensen in deze landen, diep in hun hart, deze oorlog niet verlangen. Ze willen het niet; in feite verafschuwen ze het. Met harten vol van de vreugde van de Verrijzenis, en zelfs te midden van beproevingen, wenst onze katholieke gemeenschap in Gaza u een vrolijk Pasen en dankt u voor zoveel gebeden en steun.”

De Vereniging voor Oecumene roept op om deze Zondag voor de Oosterse Kerken te bidden met en voor de christenen in het Heilig Land; dat zij door hun geloof in de opstanding de hoop en liefde levend kunnen houden en tekenen van vrede blijven stellen.

Tags: