Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Zondag 14 oktober heiligverklaring paus Paulus VI en aartsbisschop Oscar Romero

Zondag 14 oktober heiligverklaring paus Paulus VI en aartsbisschop Oscar Romero

Zondag 14 oktober vindt in Rome de heiligverklaring plaats van paus Paulus VI en aartsbisschop Oscar Romero. Daarbij is ook mgr. De Jong, hulpbisschop van bisdom Roermond, aanwezig. Bisdom Roermond liet voor deze gelegenheid 100.000 prentjes drukken en verspreiden, die ook te downloaden zijn.

Paulus VI

Paus Paulus VI werd op 26 september 1897 als Giovanni Montini geboren in Concesio (Italië). In 1920 werd hij tot priester gewijd. Hij werkte ruim dertig jaar op het Staatssecretariaat van de Heilige Stoel alvorens hij in 1954 aartsbisschop van Milaan werd. Vier jaar later werd hij tevens kardinaal. In 1963 werd hij gekozen tot paus. Hij zette het door zijn voorganger, de heilige Johannes XXIII, begonnen Tweede Vaticaans Concilie voort en sloot dit in 1965 af. Als eerste paus in de geschiedenis bezocht Paulus VI alle continenten. Hij schreef zeven encyclieken, waarvan ‘Humanae Vitae’, uit 1968 over het christelijk huwelijk, de bekendste is. Paus Paulus VI overleed op 6 augustus 1978. In 2014 werd hij zaligverklaard.

Oscar Romero

Aartsbisschop Oscar Romero werd op 15 augustus 1917 in El Salvador geboren. In 1942 werd hij tot priester gewijd. Mgr. Romero stond bekend vanwege zijn krachtige preken. In 1970 werd hij hulpbisschop van San Salvador, twee jaar later bisschop van Santiago de Maria en in 1977 aartsbisschop van San Salvador. Hij verwierf faam als een sociaal bewogen en vredelievend mens die zich inzette voor de armen. Ook uitte hij kritiek op het dictatoriale regime in zijn land. Daarmee trok hij ook internationaal de aandacht. Op 24 maart 1980 werd hij tijdens de viering van de eucharistie vermoord. Daarom geldt Oscar Romero als martelaar. In 2015 werd hij zaligverklaard.

Katharina Kasper

Tijdens dezelfde plechtigheid wordt ook de Duitse zuster Katharina Kasper (1820-1898) heilig verklaard. Zij is de stichteres van de Arme Dienstmaagden van Jezus Christus, die onder meer een klooster in Geleen hebben. In het kader van haar heiligverklaring is er in de Sint-Augustinuskerk in Geleen (Lutterade) op zondag 28 oktober een speciale dankviering. Daarin zal de hulpbisschop van Roermond, mgr. Everard de Jong voorgaan.

Ter gelegenheid van de heiligverklaring heeft het bisdom Roermond meer dan 100.000 prentjes verspreid, voor elke heilige een eigen prentje. Op de prentjes staan naast een afbeelding ook een gebed en een korte biografie. De prentjes zijn op de site van het bisdom Roermond ook nog te downloaden.

Download hier het prentje van Paulus VI

Download hier het prentje van Oscar Romero

Wie prentjes van Paulus VI en/of Oscar Romero wil nabestellen kan dit doen via persdienst@bisdom-roermond.nl. Bij nabestellingen wordt een vrijwillige bijdrage in de onkosten gevraagd.

Informatie en afbeelding via bisdom Roermond.