Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Zaterdag 7 juli bidden voor vrede bij gedachtenis van de Zoete Moeder van Den Bosch

In het bisdom van ’s-Hertogenbosch wordt op zaterdag 7 juli de gedachtenis gevierd van de Heilige Maagd Maria, Zoete Moeder van Den Bosch. In de Sint-Janskathedraal geldt dit als hoogfeest. Bisschop Gerard de Korte gaat die dag om 12.00 uur in de kathedraal voor in het rozenkransgebed tot intentie van de vrede. Aansluitend is hij hoofdcelebrant in de feestelijke eucharistieviering waaraan ook de leden van de Broederschap van Onze Lieve Vrouw zullen deelnemen.

Het rozenkransgebed voor de vrede is een initiatief van de Nederlandse bisschoppen. In 2018 bidden zij elke maand op een speciale dag de rozenkrans tot intentie van de vrede in de wereld. Iedere maand wordt in één van de bisdommen tijdens een bijzondere gelegenheid de rozenkrans gebeden, in het bisdom van ’s-Hertogenbosch op 7 juli.

De bisschoppen roepen gelovigen op om mee te doen, hetzij in een kerk of ieder op zijn of haar eigen plek, alleen of met anderen tezamen. Op 7 juli is bovendien iedereen van harte uitgenodigd om deel te nemen aan het rozenkransgebed in de Sint-Jan en de aansluitende eucharistieviering.

Sms
Wie zich daarvoor aanmeldt, ontvangt elke maand een sms’je namens de bisschoppenconferentie als herinnering dat op die dag gebeden wordt voor de vrede. Deelnemers kunnen dan die dag of rond het betreffende tijdstip meebidden en zich zo verbonden weten met elkaar en met de bisschoppen in het gezamenlijke gebed voor de vrede.

De bisschoppen sluiten met het rozenkransgebed voor de vrede aan bij paus Franciscus die op 8 oktober 2016 aan delegaties uit Mariabedevaartsoorden heeft gezegd zo vaak mogelijk de rozenkrans te bidden, ‘omdat dit gebed helpt de aanwezigheid van Christus in ons leven te kunnen herkennen’.

Klik hier om u aan te melden voor de maandelijkse sms.

Klik hier voor een handleiding voor het bidden van de rozenkrans.