Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Zaterdag 16 november jaarlijkse Mars voor het Leven in Utrecht

Zaterdag 16 november jaarlijkse Mars voor het Leven in Utrecht

Op zaterdag 16 november 2019 wordt in Utrecht de jaarlijkse Mars voor het Leven gelopen. De tocht begint om 12.00 uur en start in de Jaarbeurs Utrecht, tegenover het Centraal Station, inloop vanaf 11.00 uur. In 2018 waren er zo’n 10.000 deelnemers en de organisatie hoopt dat dit jaar te overtreffen.

De organisatie hoopt met de Mars een krachtig signaal af te geven naar samenleving en politiek door te laten zien dat velen in Nederland opkomen voor de beschermwaardigheid van het ongeboren leven. Doel is opkomen voor het ongeboren leven door het uitdragen van liefde en waarheid, dat wil zeggen eerlijke informatie geven zonder veroordeling of verwijt, maar juist met begrip, opvang en hulp.

Een ander doel is vrouwen, maar ook hun partners en families wijzen op de bestaande hulp bij onbedoelde zwangerschap en bekendmaken met de mogelijke alternatieven. Het complete programma ziet er als volgt uit:
11.00 uur Inloop (met pro-life markt)
12.00 uur Start inhoudelijk programma met samenzang en sprekers
13.15 uur Start Stille Mars voor het Leven
15.30 uur (+/-) Afsluiting gehele programma

Kijk voor meer informatie en sprekers (onder wie Gert-Jan Segers van de ChristenUnie en Kees van der Staaij van de SGP) op de site Van Schreeuw om Leven.

Eerst naar de mis

Op de ochtend van de Mars, wordt in Utrecht de mis gevierd in de buitengewone vorm (Tridentijns in de Sint-Jozefkerk) en in de gewone vorm (Catherinakathedraal). Vandaar lopen de deelnemers aan de mis dan in processie naar de Jaarbeurs, waar de Mars vertrekt.

10:00 – Heilige Mis (buitengewone vorm)
Sint-Jozefkerk, Draaiweg 44, Utrecht.
10:30 – Heilige Mis (gewone vorm)
Catherinakathedraal, Lange Nieuwstraat 36, Utrecht
11:30 – Processie naar de Jaarbeurs
Van Jozefkerk via Catherinakathedraal naar Jaarbeurs

Voor studenten/jongeren

Kijk voor een programma met spreekster Bethany Janzen van ProLife Europe op RK Activiteiten.nl. Janzen spreekt vrijdag 15 november om 20.30 uur tijdens een voor­pro­gramma voor jongeren in Den Haag. Zaterdag, na de Mars voor het Leven, spreekt zij tijdens de Pro-Life Students Meet-Up die wordt geor­ga­ni­seerd door de Katholieke Studenten Utrecht (KSU) en zondag­avond 17 november leidt ze vanaf 19.00 uur  een Pro-Life Argumentation Workshop in de zaal naast de Onze Lieve Vrouwekerk aan de Keizersgracht te Amsterdam.

Bekijk op katholiekleven.nl een interview met moraaltheoloog Lambert Hendriks, over de beschermwaardigheid van het ongeboren leven en waarom dit een belangrijk maar soms moeilijk onderwerp is om over te spreken.

Tags: , ,