Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Voorzitter Raad van Kerken, Geert van Dartel, spreekt bij Pius-lezing over opvang vluchtelingen

‘In de afgelopen vijftig jaar is de Nederlandse bevolking gegroeid van circa 13.270.000 mensen in 1972 tot ruim 17.591.000 in 2022. De toename van de bevolking is volledig toe te schrijven aan immigratie.’ Die cijfers noemt Geert van Dartel, de voorzitter van de landelijke Raad van Kerken. Hij spreekt op 25 november bij de presentatie van de Pius Almanak 2023 in de Paaskerk over dit thema.

Tijdens deze bijeenkomst te Baarn gaat Van Dartel dieper in op de opvang van vluchtelingen en asielzoekers in ons land. De problemen die zich daarbij voordoen zijn niet alleen een zaak van de overheid; ook kerken en kloosters reageren op het appel dat van vluchtelingen en asielzoekers uitgaat. De overheid heeft ook expliciet een beroep op de geloofsgemeenschappen gedaan om te helpen.

Aansluitend is er een paneldiscussie met vertegenwoordigers van kerken en kloosters over hoe zij vluchtelingen opvangen. De discussie staat onder leiding van Leo Fijen, directeur van uitgeverij Adveniat en als zodanig verantwoordelijk voor de uitgave van deze Pius Almanak 2023. Geert van Dartel krijgt het eerste exemplaar van Irene Vriens, de voorzitter van het bestuur achter de Pius Almanak.

Thema vluchtelingen centraal in Pius Almanak

De opvang van vluchtelingen staat ook centraal in de artikelen van de nieuwe Pius Almanak, het jaarlijkse adresboek voor katholiek Nederland. Alles wat relevant is in het leven en werken van katholieken en katholieke organisaties, is daarin te vinden. Daarmee is de Pius Almanak uniek in haar soort, ook omdat de jaarlijkse Kaski-cijfers over de meest actuele situatie van bisdommen en parochies erin zijn opgenomen. De almanak is toe aan de 135ste editie.

Belangstellenden welkom, aanmelden kan nog!

Belangstellenden zijn van harte welkom bij de presentatie op 25 november. Vanaf 13.30 uur is de Paaskerk in Baarn open en staat de koffie of thee klaar. Om 14 uur begint de lezing.

Na afloop is er gelegenheid na te praten bij een hapje en drankje. Ook kan men exemplaren van de Pius Almanak aanschaffen of abonnee worden van deze unieke uitgave.

Belangstellenden kunnen zich hier aanmelden om bij deze presentatie aanwezig te zijn.

Locatie:                              Paaskerk, Oude Utrechtseweg 4A, 3743 KN Baarn
aanvang:                           13.30 uur met koffie en thee
start lezing:                       14.00 uur