Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > Voorbereiding jubeljaar 2025 in gang gezet onder het motto: ‘Pelgrims van hoop’

Voorbereiding jubeljaar 2025 in gang gezet onder het motto: ‘Pelgrims van hoop’

In 2025 viert de Rooms-Katholieke Kerk een jubeljaar. Aartsbisschop Salvatore Fisichella, de voorzitter van de Pauselijke Raad voor de Bevordering van de Nieuwe Evangelisatie is verantwoordelijk voor de organisatie van het jubeljaar (ook Heilig Jaar genoemd). Hij maakte recent bekend dat paus Franciscus het motto ‘Pelgrims van hoop’ voor het jubeljaar heeft goedgekeurd.

Aartsbisschop Fisichella ziet in dit jubeljaar na maanden van kwetsbaarheid en angst door de coronapandemie ‘een kans om relaties opnieuw op te bouwen en elkaar weer te ontmoeten’. Hij herinnert eraan dat het in 2025 om een gewoon jubeljaar gaat. ‘In de geest van het Bijbelboek Leviticus is het een tijd van bekering, van rust, een tijd om een meer intieme relatie met God, met jezelf en met de schepping aan te gaan.’

Pelgrims en hoop

Mgr. Fisichella legde bij de presentatie van het motto uit dat geprobeerd is de betekenis van de hele Jubileumreis samen te vatten. Hij merkt op dat de gekozen woorden – pelgrims en hoop – beide belangrijke thema’s van het pontificaat van paus Franciscus vertegenwoordigen.

Er is nog zoveel werk te doen’ in de komende twee jaar, zei hij, waarbij hij in het bijzonder verwees naar het Dicasterie dat hij leidt en dat de organisatorische verantwoordelijkheid voor het evenement heeft gekregen. Er worden miljoenen pelgrims verwacht in Rome en mgr. Fisichella bevestigde dat de samenwerking met de gemeente Rome, met de autoriteiten van de regio Lazio en met de Italiaanse regering in volle gang is, zodat alles veilig kan verlopen en in overeenstemming met de capaciteit van de stad om bezoekers op de best mogelijke manier te ontvangen.

Jubeljaar

In 2015 was er een buitengewoon jubeljaar, het Heilig Jaar van Barmhartigheid, uitgeroepen door paus Franciscus. Het komende jubeljaar vindt plaats volgens de norm om dit om de 25 jaar te vieren. Het meest recente gewone jubeljaar vond plaats in het jaar 2000, toen de wereld en de katholieke Kerk zich voorbereidden om het nieuwe millennium in te gaan.

Het jubeljaar is een bijzonder jaar van genade, waarin de Kerk de gelovigen de mogelijkheid biedt om een plenaire aflaat te verkrijgen. Traditioneel begint het jaar net voor Kerstmis en eindigt het op Epifanie (Openbaring van de Heer/Driekoningen op 6 januari) van het volgende jaar.

De paus luidt het Heilig Jaar in met het ritueel van de opening van de Heilige Deur in de Sint-Pietersbasiliek. Daarna worden de Heilige Deuren van de andere pauselijke basilieken – Sint-Jan Lateranen, Sint-Paulus buiten de Muren en Sint-Maria Major – geopend en dit blijft zo tot het einde van het jubeljaar.

Bron: www.vaticannews.va. Foto: paus Franciscus opent in 2015 de Heilige deur van de St. Pietersbasiliek in Rome.

Tags: ,