Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Video over de eerste ‘Groene Kerk’ in Cappelle aan den IJssel, St. Paulus’ Bekering

De St. Paulus’ Bekering kerk is de eerste Groene Kerk in Capelle aan den IJssel. Als allereerste actie werd met zestig donateurs geld ingezameld voor tien zonnepanelen, vertelt Dick Biesta van de parochie in een nieuwe video op katholiekleven.nl.

Inmiddels zijn er ook meerdere energiecoaches die in de gemeente actief zijn. Lina Legerstee vertelt hoe ze bij mensen langs de deur gaat en welke tips ze heeft om energie en dus ook geld te besparen.

“Ook al kun je het makkelijk betalen, wees toch zuinig met energie en met water,” benadrukt Dick Biesta, die zich zorgen maakt over het tempo waarin we verduurzamen. “Ik maak me er erg zorgen over dat we te langzaam zijn.” De duurzaamheidsbeweging in de parochie probeert gelovigen te inspireren. Biesta: “De schade die er nu optreedt, treft juist de armen. Dat is een boodschap die Jezus heel duidelijk heeft gehad: sta open voor de armen en houd daar rekening mee.”

“Paus Franciscus, die de paus van de armen is, linkt de armoedeproblematiek aan de duurzaamheidsproblematiek,” vertelt pastoor van de parochie Huub Flohr. Hij haalde recent nog een aantal tegels uit zijn tuin om er meer planten in te zetten. In Laudato si’ schrijft paus Franciscus over ‘ecologische bekering’. “Bekering is een kwestie van verantwoordelijkheid nemen,” zegt pastoor Flohr daarover. “Van rekenschap afleggen en zeggen: hier heb ik iets laten liggen, ik wil daar toch iets aan doen, ik ga die ommekeer maken. Wij hoeven niet volmaakt te zijn. We maken allemaal fouten. Maar dat inzien, geeft ons de mogelijkheid dingen te verbeteren.”

Laudato si’

Paus Franciscus heeft enkele jaren geleden 1 september uitgeroepen tot Wereldgebedsdag voor de Schepping. Met deze dag sluit de Katholieke Kerk aan bij de ‘Dag van gebed voor het milieu’ uit de Orthodoxe Kerk, die ook op 1 september wordt gevierd.

In de Katholieke Kerk begon een Laudato si’-jaar met de Laudato si’-week (16-24 mei 2020), precies vijf jaar na de publicatie van de encycliek van paus Franciscus op 24 mei 2015. De encycliek Laudato si’ is digitaal in het Nederlands beschikbaar op www.rkkerk.nl.

Kijk de video op katholiekleven.nl

Bericht en foto geïnterviewden via katholiekleven.nl.

Tags: , ,