Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Video bij gelegenheid van viering tien jaar paus Franciscus

Video bij gelegenheid van viering tien jaar paus Franciscus

Het is in 2023 tien jaar geleden dat paus Franciscus werd gekozen. Het is traditie om de pauskeuze elk jaar te vieren. De pauselijke nuntius en bisschoppen komen daarvoor samen in Den Haag in de Jacobus de Meerdere Kerk en vieren daar samen met alle aanwezigen de eucharistie. Katholiekleven.nl maakte een video van deze viering.

In de afgelopen jaren kon de pauskeuzemis een aantal keren niet worden gevierd, maar dit jaar bij tien jaar paus Franciscus kon de viering weer doorgang vinden. Voor het eerst was de nieuwe nuntius mgr. Paul Tschang In-Nam hierbij aanwezig.

“We herinneren ons allemaal hoe hij de gelovigen begroette, voorover boog en de aanwezigen vroeg om te bidden en zegen te vragen voor zijn pontificaat”, zegt de nuntius over de eerste kennismaking met paus Franciscus nadat hij was gekozen. “Vanaf dat moment is hij ons blijven fascineren door zijn nederigheid, zijn eenvoud en zijn menselijke houding.”

De pauskeuzemis vond plaats op zondag 25 juni. Kijk de video, ook te zien op katholiekleven.nl.

Tags: ,