Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > Veel kerken uitgiftepunt voor de Voedselbank: 13.000 vrijwilligers helpen 150.000 mensen

Jouke Schat is bestuurslid Voedselbanken Nederland en diaken van het aartsbisdom Utrecht. In een nieuwe video op katholiekleven.nl vertelt hij bij het distributiecentrum van de Voedselbank in Utrecht dat 172 Voedselbanken met 13.000 vrijwilligers in Nederland ongeveer 150.000 mensen helpen.

“Een derde van al ons voedsel in Nederland wordt verspild. Wist je dat er 235 miljoen broden per jaar worden weggegooid?”

Een deel daarvan komt bij de Voedselbanken terecht. “Veel kerken zijn uitgiftepunten voor de Voedselbank”, vertelt de diaken. “Als katholiek zeg ik: we doen twee dingen met dit werk. Aan de ene kant proberen we verspilling terug te dringen. Dat is iets waar wij als Kerk sinds paus Franciscus zijn mooie encycliek Laudato si’ schreef weer erg op gepinpoint zijn. En aan de andere kant helpen we mensen in armoede. Het is een kwestie van vandaag ik, morgen gij. Of vandaag jij, morgen ik. Het kan ons allemaal overkomen. En dan ben je blij dat je geholpen wordt. Met een lach en met vriendelijkheid. Omdat mensen het fijn vinden om te helpen hier.”

Ga voor meer video’s, podcasts, artikelen en fotoseries naar www.katholiekleven.nl

Tags: