Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Televisie-uitzendingen KRO-NCRV rondom Pasen 2019

Televisie-uitzendingen KRO-NCRV rondom Pasen 2019

Op Witte Donderdag 18 april vindt de live uitzending van ‘The Passion Dordrecht’ plaats met als thema #je bent niet alleen. Bekende Nederlandse artiesten vertolken door middel van Nederlandstalige popsongs het lijden, sterven en verrijzen van Jezus. Om 18.00 uur die dag wordt in Dordrecht de eucharistie gevierd met de bisschop van Rotterdam, mgr. J. van den Hende.

Het bisdom Rotterdom nodigt parochianen en met name jongeren uit om naar deze eucharistieviering op Witte Donderdag in de H. Antoniuskerk, Burgemeester De Raadtsingel 45 te Dordrecht te komen om vervolgens om 20.25 uur samen The Passion mee te kunnen maken.

Paastriduüm

Witte Donderdag is de eerste dag van het paastriduüm, met drie bijzondere dagen (Witte Donderdag, Goede Vrijdag, en Stille Zaterdag met de Paasnacht) op weg naar Pasen. Op Witte Donderdag viert de Kerk de instelling van de eucharistie en van het priesterschap en de opdracht tot dienstbaarheid. Op Goede Vrijdag herdenkt de Kerk het lijden en sterven van Jezus aan het kruis. Stille Zaterdag is een dag van inkeer en boete in afwachting van het Hoogfeest van Pasen, wanneer Jezus’ verrijzenis uit de dood wordt gevierd, het belangrijkste christelijke feest.

Op Goede Vrijdag is er op NPO 2 om 15.10 het programma ‘Goede Vrijdag’ uit Rome. Op Stille Zaterdag wordt om 23.30 uur de Paaswake uitgezonden, rechtstreeks vanuit de Heilige Michaëlkerk in De Bilt.

De eucharistieviering op zondag Eerste Paasdag om 11.00 uur op NPO2 komt rechtstreeks vanuit de Christus Koningkerk in Bienne-Mâche, kanton Bern in Zwitserland. Hoofdcelebrant is dan Patrick Werth, pastoor-moderator van de parochies van Bienne. Muzikale ondersteuning wordt verleend door het koor Laudate Dominum onder leiding van dirigent en organist Diego Rocca. Het Nederlandse commentaar wordt verzorgd door Philip Debruyne sj.

Urbi et Orbi

Om 12 uur volgt dan het Urbi et Orbi, de zegen van Paus Franciscus over de stad Rome en de wereld. Het Latijnse ‘urbi et orbi’ betekent ‘aan stad en wereld’ en wordt door de paus uitgesproken vanaf de St. Pietersbasiliek in Rome.

Na de zegen volgt om 12.25 uur het programma Pasen in Rome. Leo Fijen en Antoine Bodar spreken op het Hoogfeest van Pasen over dankbaarheid. Ze doen dit vanuit de Duomo van Orvieto aan de hand van 15e eeuwse fresco’s van Luca Signorelli die in deze fresco’s vastlegde wat er gebeurt in de laatste dagen van een mens.

Foto: EO/KRO-NCRV: Edwin Jonker vertolkt de rol van Jezus in The Passion.

Tags: ,