Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Symposium over de toekomst van de Kerk bij afscheid bisschop Wiertz

Symposium over de toekomst van de Kerk bij afscheid bisschop Wiertz

De Bisschoppelijke Commissie voor Media en Communicatie (BCCM) neemt op 23 november afscheid van haar voorzitter, mgr. F.J.M. Wiertz. De commissie organiseert bij deze gelegenheid een symposium waarop de toekomst van de Kerk centraal staat, mede vanuit het perspectief welke rol de media hierin spelen.

Mgr. Wiertz is bisschop van Roermond en namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie portefeuillehouder communicatie en media. Hij heeft recent aangekondigd dat hij op 2 december, wanneer hij 75 jaar wordt, zijn taken neerlegt en daarmee ook het voorzitterschap van de BCCM.

Sprekers

Sprekers op dit symposium zijn prof. dr. Erik Borgman, hoogleraar Publieke Theologie en drs. Theo Bovens, gouverneur van de Koning in Limburg. Na de lezingen is er ruimte voor een debat dat zal worden geleid door Leo Fijen, hoofd levensbeschouwelijke programmering van de KRO-NCRV.

Tijdens deze dag zal mgr. Wiertz ook het eerste exemplaar in ontvangst nemen van een boek waarin hij zijn visie op de missionaire kerk van de toekomst uiteenzet. Dit boek wordt hem gepresenteerd door de schrijver, Christian van der Heijden.

Aanmelden en programma

Belangstellenden voor dit symposium, dat plaatsvindt in Roermond, kunnen zich tot uiterlijk 20 november aanmelden via mevrouw Francis Wout onder vermelding van BCCM Symposium Toekomst van de Kerk.

Programma:

Tijd Programmaonderdeel
13.30 Inloop met koffie en thee
14.00 Welkom en korte inleiding op het symposium door Leo Fijen
14.10 Korte film over mgr. F.J.M. Wiertz
14.30 Lezing door: Prof. dr. Erik Borgman, hoogleraar Publieke Theologie
14.45 Lezing door: Gouverneur van de Koning in Limburg, drs. Theo Bovens
15.00 Pauze met koffie en thee
15.35 Boekpresentatie door Christian van der Heijden. Mgr. Wiertz neemt eerste exemplaar in ontvangst
16.00 Forumgesprek onder leiding van Leo Fijen
16.30 Afsluiting met een hapje en een drankje