Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Actie Kerkbalans introduceert nationale fotowedstrijd: jouw kerk in beeld

Actie Kerkbalans introduceert nationale fotowedstrijd: jouw kerk in beeld

Actie Kerkbalans introduceert voor de campagne van 2018 iets nieuws: een nationale fotowedstrijd waar alle kerkleden aan mee kunnen doen. Kerkbalans is de gezamenlijke, jaarlijkse fondsenwerfactie van de Rooms-Katholiek Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland en de Oud-Katholieke Kerk. Voor het eerst wordt nu aan al hun kerkleden, jong en oud, gevraagd om de waarde van de eigen kerk weer te geven in één foto.

Er zijn drie categorieën: kinderen (6 t/m 12 jaar), jong talent (12 t/m 18 jaar), volwassenen (18+). De vakkundige jury staat onder leiding van Ramon Mangold, die zelf met een serie foto’s van bisschop De Korte een eerste prijs bij de Zilveren Camera 2016 won.

Winnaars van de Nationale Fotowedstrijd 2018 ‘Blik op de Kerk’ winnen de ‘Kerkblik-award’, een geldbedrag van 250 euro voor hun lokale Actie Kerkbalans én een masterclass fotografie van Ramon Mangold. De foto hiernaast is Mangolds eigen favoriet: “Voor mij staat de kerk voor ontmoeting. Met God en tussen mensen onderling. In dit beeld komt veel samen: kerk en individu, jong en oud, vreugde en verwelkoming. In de jury zullen we kijken naar het verhaal dat de foto vertelt. We willen voelen wat een foto met je doet.”

Accent op waarde van de kerk

Actie Kerkbalans lanceert de Nationale Fotowedstrijd om de kerk letterlijk scherper in beeld te krijgen. Een logische stap, zo verklaart Anna Kruse van het campagneteam: “We verwachten dat dit hele mooie persoonlijke foto’s op gaat leveren, die lokale kerken dan mogelijk ook weer kunnen gebruiken voor hun eigen Kerkbalanscampagne. Foto’s maken is iets wat veel mensen graag doen of dat nu is met hun telefoon of met een camera. De uitdaging is om dat wat de kerk voor iemand persoonlijk belangrijk maakt, in een foto te vangen. We zijn erg benieuwd wat dat aan bijzondere beelden gaat opleveren.”

40.000 vrijwilligers in 2000 kerken

Actie Kerkbalans start op zaterdag 20 januari en loopt tot 3 februari 2018. Jaarlijks halen 40.000 vrijwilligers in 2000 kerken (Rooms-Katholiek, Protestants en Oud-Katholiek) in Nederland geld op voor hun plaatselijke kerk. Actie Kerkbalans is de grootste fondsenwervende campagne van Nederland. De winnaars van de fotowedstrijd worden bekend gemaakt tijdens het landelijk startmoment op zaterdag 20 januari 2018 om 13.00 uur. Op dat moment organiseren ook vele lokale kerken door heel het land een eigen startmoment voor Actie Kerkbalans. Inzenden kan tot en met vrijdag 22 december.

Kijk voor meer informatie op www.kerkbalans.nl