Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Sant’Egidio Apeldoorn wint diaconale Inspiratieprijs

Sant’Egidio Apeldoorn wint diaconale Inspiratieprijs

In het mediagebouw van de omroep KRO/NCRV te Hilversum werd op zaterdag 11 februari een Landelijke Inspiratiedag voor diaconale vrijwilligers georganiseerd met als thema: ‘Kom naar de laadpaal van de ziel en laat je inspireren om thuis te geven!’ De Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn (St. Franciscus parochie) won de Inspiratieprijs: een beeld en 2.500 euro.

De bijeenkomst was bedoeld voor mensen die zich vanuit katholiek sociaal denken inzetten voor hun medemens. Kansfonds, Actioma, Huis van Dominicus en KRO-NCRV organiseerden voor de vijfde keer deze dag voor mensen die zich vanuit diaconale overwegingen inzetten voor hun medemens. Op het programma stonden workshops over goede diaconale praktijkvoorbeelden en er waren diverse sprekers.

Met de bakfiets de wijk in

De Gemeenschap van Sant’Egidio Apeldoorn kreeg de Inspiratieprijs uitgereikt door de voorzitter van het Kansfonds Theo Bovens. “Door Sant’Egidio Apeldoorn in het bijzonder wordt met veel vrijwilligers aandacht gegeven aan vluchtelingen, dak- en thuislozen, ouderen, kinderen en de vrede. Voorbeelden zijn de generatietuin, de kledingbank, de boekenbank, het daklozenrestaurant ‘De Franciscustafel’ en het straatteam dat met de bakfiets de wijken inrijdt om soep, brood, koffie en chocomel te brengen naar mensen in de periferie. En niet te vergeten de activiteiten met ouderen in het woonzorgcentrum. Alles wat het Katholiek Sociaal Denken (KSD) bijzonder maakt, komt terug in dit mooie project en daarom is het de winnaar geworden van de Kans Inspiratieprijs 2023,” aldus het juryrapport.

Bericht en foto via aartsbisdom.nl.

Lees verder ook dit bericht van bisdom Rotterdam over de Stichting Nuestra Casa, ook genomineerd voor de Inspiratieprijs.

Tags: , ,