Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Romebedevaart: viering van de barmhartigheid

Romebedevaart: viering van de barmhartigheid

De Nederlandse pelgrims die in Rome zijn vanwege het Heilig Jaar van de Barmhartigheid kwamen donderdag 17 november aan het eind van de middag weer samen in de basiliek Santa Maria in Trastevere. In de kerk gaven enkele mensen van de beweging Sant’Egidio uitleg over hun spiritualiteit en werk.

Deze gemeenschap ontstond in 1968 in Rome in de wijk Trastevere. De inmiddels wereldwijde lekenbeweging met zo’n 60.000 leden zet zich in voor kwetsbare mensen, met name armen en vluchtelingen.

Maar de beweging zet zich ook in voor vrede, recent in Libië en Syrië. Zo is Sant’Egidio vanuit dat laatste land een ‘vluchtelingencorridor’ gestart. Ze hebben al 500 vluchtelingen uit Syrië gehaald en hopen dat dit er 2.000 worden. “In een wereld die muren bouwt, wil Sant’Egidio een beweging zijn die bruggen bouwt,” zo vertelden ze. “Ik vraag jullie ons nabij te zijn, jullie vriendschap is voor ons belangrijk.”

Vervolgens startte de viering van barmhartigheid, met bisschop Liesen van Breda als hoofdcelebrant. Hij zei dat deze avond de stilte werd gezocht “om wakker te worden, om waakzaam te zijn.” Mgr. Liesen belichtte een aantal aspecten van het bekende Bijbelverhaal van de verloren zoon. Het gaat niet alleen om de beweging in het hart, die de zoon maakte door berouwvol weer naar huis te komen, aldus mgr. Liesen.

De Bredase bisschop vroeg juist aandacht voor de Vader, wiens zoon dood was en weer levend is geworden. “De Vader is bezorgd om ons.” Verwijzend naar het verhaal van de barmhartige Samaritaan die de gewonde reiziger helpt en voor zijn verzorging betaalt: “Jezus was een reiziger die de mens dodelijk gewond heeft aangetroffen. Hij heeft de prijs betaald om het leven van de mens te redden.” Mgr. Liesen benadrukte: “God kijkt naar ons uit en wil ons Zijn barmhartigheid schenken.” Vervolgens was er gelegenheid een gebed op te schrijven en neer te leggen bij het altaar, een kaarsje op te steken of het sacrament van boete en verzoening te ontvangen bij één van de vele priesters.

Kijk voor meer foto’s bij dit verslag op de site van het Heilig Jaar van de Barmhartigheid.

Foto’s: Ramon Mangold