Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Religieuze leiders in Nederland spreken met minister Kaag over situatie in Jemen

Donderdag 13 december 2018 spraken leiders van alle levensbeschouwelijke en religieuze groeperingen met minister Sigrid Kaag van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking over de schrijnende situatie in Jemen. Dit gesprek vond plaats naar aanleiding van een brandbrief over Jemen aan het kabinet.

Minister Kaag: ‘ik ben getroffen door de breedte van de oproep van alle religies en levensbeschouwingen en voel mij gesteund om samen het gevoel van cynisme en machteloosheid over de toekomst van Jemen te doorbreken’.

In de brief, mede ondertekend door mgr. Van den Hende, voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, riepen de religieuze leiders op tot een wapenembargo, het tegengaan van het inzetten van honger als oorlogswapen en tot het toelaten van humanitaire hulp. Eerder werd de brief als petitie onder meer aan de Kamerleden Van Helvert (CDA) en Voordewind (CU) aangeboden. Enkele dagen daarna besprak de Tweede Kamer de begroting Buitenlandse Zaken met minister Blok. Daar riep een meerderheid van de Tweede Kamer het kabinet op tot actie.

Rabbijn Awraham Soetendorp, initiatiefnemer van het humanitaire verbond van religieuze en levensbeschouwelijke leiders voor Jemen: ’onze oproep is zeer warm ontvangen door minister Kaag en Nederland loopt voorop in deze. Wij hopen dat andere Europese landen, die met Nederland het verschil kunnen maken, dit ook zullen opnemen’.

Foto: links Ad van der Helm, R.-K. voorzitter van de Haagse Raad van Kerken, derde van links minister Kaag met rechts van haar rabbijn Soetendorp.