Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Rabbijn Awraham Soetendorp viert 80e verjaardag met boekpresentatie

Rabbijn Awraham Soetendorp viert 80e verjaardag met boekpresentatie

Op 16 februari werd rabbijn Awraham Soetendorp 80 jaar. Ter gelegenheid daarvan organiseerde de Stichting Jacob Soetendorp Institute for Human Values een drukbezochte receptie. Daarbij werd ook het nieuwste boek van rabbijn Soetendorp ‘Levenslessen van een rabbijn’ gepresenteerd. Mgr. Herman Woorts, bisschop-referent voor de contacten met het jodendom, was er bij namens de Rooms-Katholieke Kerk.

Het Jacob Soetendorp Institute for Human Values, genoemd naar de vader van de rabbijn, promoot initiatieven en samenwerking op verschillende gebieden, zoals de bescherming van de aarde, sociale en economische gerechtigheid en de dialoog tussen de verschillende religies en generaties. De inspiratie komt vanuit het Joodse begrip ‘tikkoen olam’, het ‘herstel van de wereld’ en het idee dat ieder mens daaraan op zijn of haar manier kan bijdragen.

Verbinding

Tijdens de bijeenkomst kwam het streven van rabbijn Soetendorp naar verbinding tussen groepen en mensen over de grenzen heen sterk naar voren. Er waren vertegenwoordigers van verschillende Joodse en niet-Joodse organisaties en bewegingen aanwezig. Mgr. Herman Woorts, bisschop-referent voor de contacten met het jodendom, was er namens de R.-K. Kerk in Nederland. Drs. Geert van Dartel vertegenwoordigde de Raad van Kerken.

De bijeenkomst vond plaats in de Glazen zaal van de liberale synagoge in Den Haag, van de gemeenschap waarvan Awraham Soetendorp jarenlang rabbijn was.

Op de foto: rabbijn Soetendorp in het midden, met voor de kijker rechts van hem opperrabbijn Binyomin Jacobs van het Interprovinciaal Opperrabbinaat (IPOR). Daarnaast emeritus rabbijn Albert Ringer van de Liberaal Joodse Gemeente in Rotterdam. Mgr. Herman Woorts staat uiterst links op de foto.

Foto:  I.F. Menco, Den Haag

Tags: