Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > R.-K. Kerk organiseert vijfde Nationale Roepingenweek van 5 tot en met 11 november

Voor het vijfde jaar op rij organiseert de Rooms-Katholieke Kerk in Nederland een Nationale Roepingenweek. Van zondag 5 tot en met zaterdag 11 november zijn er in elk bisdom en bij verschillende religieuze gemeenschappen activiteiten of vieringen waarin de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven centraal staat. Zo houden diverse seminaries, ordes en congregaties en nieuwe bewegingen Open Dagen.

De officiële start van de Nationale Roepingenweek was op zondag 5 november, maar op zaterdag 4 november waren leden van het Interdiocesaan Roepingen Overleg (IRO) en seminaristen al aanwezig bij de Katholieke Jongerendag in Veenendaal waar zij onder meer over hun eigen roeping vertelden.

Rector Kuipers van het Ariënsinstituut is voorzitter van het (IRO). Hij zegt over de jaarlijkse Roepingenweek: “We hopen dat onze parochies en geloofsgemeenschappen meer en meer mogen uitgroeien tot plaatsen waar de vreugde van het Evangelie met elkaar gedeeld wordt, waar het gesprek over roeping wordt gevoerd en waar degenen die zich geroepen weten echt gehoord en gezien worden.”

Willibrord

Doel van deze speciale week is het fundamentele belang te benadrukken van bijzondere roepingen voor de Kerk. Dat gebeurt jaarlijks op Roepingenzondag, maar deze dag komt door de viering van de Eerste Heilige Communie en andere zaken steeds meer onder druk te staan. Daarom een hele week op een ander moment in het jaar, namelijk rond het hoogfeest van de heilige Willibrord, patroonheilige van de Nederlandse Kerkprovincie.

“Willibrord is een blijvend voorbeeld, omdat ook hij in lastige omstandigheden moed bleef houden en het geloof verspreidde. Daarvoor zijn de komende jaren priesters, diakens en religieuzen broodnodig,” aldus Kuipers.

Kijk  voor de materialen in verband met roepingen per bisdom hier. Bij doorklikken op het juiste bisdom kunnen parochies onder meer een gebedsprentje printen en verspreiden en/of op hun website plaatsen.

Foto: themabeeld Roepingenzondag 2023 ‘Draag Christus de wereld in’.

Tags: , ,