Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Prof. dr. Paul van Geest houdt digitale Pius-lezing over de rol van de kerk in de coronacrisis

Prof. dr. Paul van Geest (foto) houdt vrijdag 4 december om 15.30 uur de jaarlijkse Pius-lezing. Als nieuw lid van de Pauselijke Academie voor Theologie laat hij zijn licht schijnen over de rol van de kerk in de huidige coronacrisis. Dat doet hij bij gelegenheid van de presentatie van de nieuwe Pius Almanak, het Jaarboek voor en van Katholiek Nederland in 2021. De lezing vindt digitaal plaats en is voor belangstellenden onder meer te volgen op de site van de uitgever van de Pius, www.adveniat.nl.

Paul van Geest is hoogleraar Kerkgeschiedenis en Geschiedenis van de Theologie aan Tilburg University, hoogleraar Economie en Theologisch Denken aan de Erasmus Universiteit Rotterdam en bijzonder gasthoogleraar aan de Faculteit der Godgeleerdheid van de Katholieke universiteit Leuven.

Zijn lezing sluit aan bij de actuele invalshoek van de Pius Almanak. Het jaarboek van Katholiek Nederland wil – naast de actualisering van adressen, functies en personen – in deze coronacrisis vooral belichten hoe de kerk – van jongeren tot parochies, van bisdommen tot geestelijk verzorgers – heeft ingespeeld op de noden van de samenleving.

Meerdere artikelen gerelateerd aan corona

‘In die zin is deze Pius Almanak een bijzondere editie’, aldus Irene Vriens, de voorzitter van het bestuur van de Pius Almanak die met Paul van Geest in gesprek gaat over zijn lezing en over de kansen voor de kerk in deze bewogen tijden. ‘Ik hoop dat deze lezing en ook de andere, boeiende artikelen van deze coronaversie van de Pius Almanak de parochies en alle andere katholieke organisaties zicht geven op de kansen, juist in een crisis en juist met de beperkingen die gelden’, aldus Irene Vriens.

Online presentatie

De presentatie zal online plaatsvinden, door middel van een video van de lezing en van het gesprek van Paul van Geest met Irene Vriens. Deze video wordt digitaal naar onder meer parochies gestuurd en naar tal van katholieke organisaties. Zo bereikt de lezing dit keer duizenden mensen in de katholieke achterban, op vrijdag 4 december vanaf 15.30 uur. Op dit tijdstip is de video ook te zien op www.adveniat.nl. De lezing van Paul van Geest is ook het openingsartikel van de Pius Almanak van 2021.

Abonnement

De Pius Almanak kost in de losse verkoop € 82,- (geeft geen toegang tot de online database) en is te bestellen via www.adveniat.nl. Wie zich abonneert op Pius krijgt 20% korting op de almanak én toegang tot de online database. Abonneren kan via: www.piusabonnement@adveniat.nl.

Tags: ,