Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Podcast met terugblik op WJD 2019: ‘Jongeren zijn niet de toekomst van de Kerk, maar het nu’

Katholiekleven.nl blikt in een podcast met projectleider Bob Wegkamp terug op de WereldJongerenDagen (WJD) 2019 in Panama. “Eén hele duidelijke boodschap van de paus is bij veel WJD’ers blijven hangen”, zegt Bob. “Hij zei: “Jullie zijn niet de toekomst van de Kerk, maar het nu.”

Bob vertelt in de podcast wat de jongeren die mee geweest zijn naar de WJD in Panama op voorhand verwachtten, namelijk ontmoeting met andere gelovigen van over de hele wereld. Dit is belangrijk omdat jonge katholieken vaak de enige gelovige zijn in hun dorp, op hun werk of studie. Ze kunnen daar op zich goed mee om gaan, zegt Bob, maar het doet ze goed te ervaren dat ze het geloof delen met anderen en met velen van over de hele wereld tijdens de WJD.

Investering

De WJD waren een flinke investering voor de jongeren zelf, maar ook voor alle betrokkenen, waaronder fondsen en de kerkprovincie, hetgeen onderstreept dat jongeren belangrijk zijn in en voor de Kerk. Bob: “De Kerk zegt heel duidelijk: jongeren doen ertoe en we willen dat ze een belangrijke plek hebben in de Kerk. De WJD zijn dan een heel mooi evenement, omdat je met jongeren uit de hele wereld bij elkaar komt rond de paus. Je gaat met elkaar in gesprek, maakt de reis en doet die pelgrimstocht.”

Terugkijkend constateert de projectleider dat de reis blijvende contacten oplevert, juist omdat ontmoeting zo’n belangrijk aspect is van de WJD. “Door de gedeelde ervaring ontstaan en verdiepen vriendschappen zich, die lang blijven en sterk gewaardeerd worden door de jongeren. Dat hebben jongeren ook echt nodig, merken we. Het is toch fijn om te weten dat je er niet alleen voor staat, dat je anderen hebt waarmee je over je geloof kunt spreken en dat je elkaar kunt opbouwen en kunt helpen”, aldus Bob die dit de kracht noemt van de WJD.

Luister hier de hele podcast.

(Foto’s: Ramon Mangold)

Tags: ,