Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Parochiebladenservice > Paus Johannes Paulus I zaligverklaard: ‘hij communiceerde met zijn glimlach’

Paus Johannes Paulus I zaligverklaard: ‘hij communiceerde met zijn glimlach’

Op zondag 4 september heeft paus Franciscus een van zijn voorgangers, paus Johannes Paulus I, zaligverklaard. Deze paus ‘communiceerde met zijn glimlach de goedheid van de Heer’, aldus paus Franciscus en ‘moedigde iedereen aan om van de Heer te leren hoe je grenzeloos lief kunt hebben’.

Johannes Paulus I (Albino Luciani) was slechts 33 dagen (van 26 augustus tot 28 september 1978) paus, een van de kortste pontificaten uit de geschiedenis

Patriarch

Albino Luciani werd op 17 oktober 1912 in een arm gezin geboren in Forno di Canale (vandaag Canale d’Agordo), een dorpje in de Dolomieten in de Noord-Italiaanse provincie Belluno. Hij werd in 1935 tot priester gewijd en in 1958 benoemd tot bisschop van Vittorio Veneto, vlak na de verkiezing van paus Johannes XXIII.

Eind 1969 stelde paus Paulus VI de bescheiden Luciani, die erg geliefd was omdat hij zo dicht bij zijn mensen stond, aan tot patriarch van Venetië (1969-1978). In 1973 werd hij kardinaal gecreëerd. Op 26 augustus 1978 werd kardinaal Luciani tot paus verkozen. Na zijn slechts 33 dagen durende pontificaat werd hij opgevolgd door Joannes Paulus II (1978-2005).

Zaligverklaring

In 2003 werd het proces voor zijn zaligverklaring gestart. Op 13 oktober 2021 erkende paus Franciscus de medisch onverklaarbare genezing van een 11-jarig meisje uit Buenos Aires in 2011, dat gebukt ging onder encefalopathie (een voortschrijdende degeneratieve aandoening van de hersenen), die aan zijn tussenkomst wordt toegeschreven. De zaligverklaring werd zondag 4 september een feit.

Bronnen: vaticannews.va en kerknet.be.

Tags: ,