Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Paus Franciscus voegt drie nieuwe namen voor Maria toe aan Litanie van Loreto

Paus Franciscus voegt drie nieuwe namen voor Maria toe aan Litanie van Loreto

Paus Franciscus heeft drie nieuwe namen voor Maria toegevoegd aan de zogeheten Litanie van Loreto. Dit is een lijst met eretitels voor Maria die vaak na het rozenkransgebed gebeden wordt. De nieuwe titels zijn: ‘Moeder van Barmhartigheid’, ‘Moeder van hoop’ en ‘Troost van de migranten’.

De aanvullingen op de Litanie van Maria zijn op 20 juni 2020 bekend gemaakt door kardinaal Sarah, de prefect van de Congregatie voor de Goddelijke Eredienst van het Vaticaan. In zijn brief staat ook precies beschreven waar de nieuwe titels moeten worden ingevoegd: de eerste titel komt na ‘Moeder van de Kerk’, de tweede na ‘Moeder van de goddelijke genade’ en de derde na ‘Toevlucht van de zondaars’.

Met de nieuwe aanvullingen telt de litanie van Maria nu 54 aanroepingen. De oorspronkelijke versie dateert uit 1601. In de eeuwen erna werden er vaker titels toegevoegd. De laatste vernieuwing was toegevoegd door paus Johannes Paulus II. Hij liet de aanroeping ‘Moeder van de kerk’ toevoegen. De naam verwijst naar het Mariaheiligdom Loreto in Italië.

Kijk voor meer informatie op de website van de Nationale Raad voor Liturgie.

Tags: , ,