Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Synode Synodale Kerk > Nederlandse presentatie voor continentale fase bisschoppensynode online

Nederlandse presentatie voor continentale fase bisschoppensynode online

Op donderdag 9 februari is het eerste deel afgesloten van de Europese vergadering in Praag. Deze vergadering van de Europese bisschoppenconferenties (CCEE) werd gehouden als continentale fase voor de bisschoppensynode over synodaliteit. Tijdens deze continentale vergadering waren er van 6 tot en met 9 februari gesprekken, ontmoetingen en presentaties van alle delegaties.

Voorafgaand aan de continentale vergadering werden in alle landen reacties verzameld op het Werkdocument (“Vergroot de ruimte van uw tent”, Jesaja 54, 2). Daarbij stonden drie vragen centraal, die gingen over ervaringen die men herkende in het Werkdocument, wat belangrijke vragen en kwesties zijn voor de Kerk in het eigen werelddeel, wat de belangrijke onderwerpen zouden zijn om te bespreken tijdens de Synodevergadering in oktober 2023, met het oog op communio, participatio en missio.

Presentatie Nederlandse Delegatie

Elke delegatie presenteerde hierover een bijdrage. Dit waren korte presentaties, waarvoor telkens zes minuten beschikbaar waren. De presentatie van de Nederlandse bijdrage vond plaats op dinsdag 7 februari. De delegatieleden stelden deze bijdrage gezamenlijk op en deden dat op basis van de vooraf verzamelde input uit de Nederlandse kerkprovincie. Mw. Monique van Dijk presenteerde de Nederlandse bijdrage.

Ze vertelde over de gesprekken die in Nederland zijn geweest: “Vanwege de aanstaande bisschoppensynode over synodaliteit zijn we samen op weg gegaan in geloof, biddend, luisterend, en onze hoop en onze zorgen met elkaar delend.” Ze karakteriseerde het synodale proces als “learning by doing” en gaf aan: “We moeten ons luisteren en spreken verder oefenen, ten eerste opdat meer mensen betrokken raken en  ten tweede omdat er eensgezindheid was en ook tegenstelde geluiden, of slechts schijnbaar. Daarom is meer luisteren en spreken nodig om elkaar beter te verstaan.”

Op basis van alle presentaties en verslagen van gesprekken werd op donderdag 9 februari een concept versie van het Slotdocument gepresenteerd en kon daarop vanuit de zaal gereageerd worden. Een commissie werkt verder aan de tekst in het licht van de bemerkingen en de input van deze dagen. Op 10 en 11 februari zijn de verzamelde bisschoppen (voorzitters van de Europese bisschoppenconferenties) nog samen in Praag voor verder gesprek.

Vanuit de Nederlandse kerkprovincie bestond de delegatie uit mgr. dr. J.H.J. van den Hende, mw. prof. dr. M.C.H. van Dijk – Groeneboer, mw. drs. L.H.A. van Oordt en pater dr. R.J.A. Steenvoorde OP. Ook waren mensen gevraagd om online mee te doen.

Foto: mw. Van Dijk-Groeneboer tijdens de presentatie namens de Nederlandse Delegatie.

Tags: ,