Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Synode Synodale Kerk > Europese deelnemers bijeenkomst in Praag bidden voor slachtoffers aardbeving

Europese deelnemers bijeenkomst in Praag bidden voor slachtoffers aardbeving

Vanuit Praag, waar de Continentale Vergadering van de Synode voor een Synodale Kerk plaatsvindt, laat de organisatie weten diep geraakt te zijn door de nood van en mee te leven met de mensen in Zuid-Turkije en Noord-Syrië die zwaar getroffen zijn door de aardbeving van 6 februari. De deelnemers aan de Continentale fase van de synode, vertegenwoordigers van de R.-K. Kerk in heel Europa, bidden samen voor de slachtoffers.

‘Het dodental stijgt nog steeds en de vernietiging, en het lijden van de bevolking heeft ons diep beïnvloed en geraakt. Het is een diepe wond, die in Syrië wordt toegevoegd aan de oorlog die al twaalf jaar op het grondgebied woedt’, staat in een statement dat op 7 februari werd gepubliceerd door CCEE, (de Raad voor Europese Bisschoppenconferenties) die de bijeenkomst in Praag organiseert.

‘Onze gedachten en dankbaarheid gaan ook uit naar degenen die momenteel hulpverlenen onder deze moeilijke omstandigheden, verergerd door de wintertemperatuur. Onze Caritas zet zich in deze noodsituatie in voor onder meer het behandelen van de gewonden, het troosten van degenen die familieleden hebben verloren en het vinden van een schuilplaats voor degenen die hun woning kwijt zijn. De plaatselijke kerken bieden al allerlei soorten hulp en welkom, en ze zijn een lichtend voorbeeld waar we met bewondering naar kijken’, schrijft CCEE.

Lees de complete verklaring hier (in het Engels).

Vanuit Nederland een bijdrage leveren om te helpen kan onder meer via kerkinnood.nl of via www.vastenactie.nl.

Foto: moment van gebed tijdens een van de plenaire bijeenkomsten in Praag met rechts midden op de foto mgr. Van den Hende.

Tags: , , ,