Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Mgr. Woorts bij jubileum rabbijn Ten Brink van de Liberaal Joodse Gemeente in Amsterdam

Rabbijn Menno ten Brink van de Liberaal Joodse Gemeente (LJG) in Amsterdam ontving op 6 december de Frans Banninck Cocq Penning van de gemeente Amsterdam. Hij kreeg de onderscheiding tijdens een bijeenkomst in de LJG synagoge in Amsterdam vanwege zijn verdiensten voor de stad.

Burgemeester Femke Halsema (GroenLinks) overhandigde rabbijn Ten Brink de penning. Bij de druk bezochte Chanoekadienst vanwege zijn 25-jarig ambtsjubileum waren onder anderen ook de Utrechtse hulpbisschop mgr. Woorts (bisschop-referent voor kerk en Jodendom) en minister Hugo de Jonge (CDA) van Volksgezondheid aanwezig.

De Liberaal Joodse Gemeente Amsterdam is met 2.000 zielen de grootste Joodse gemeente van Nederland. Rabbijn Ten Brink investeert onder meer in de dialoog met moslims, aldus mgr. Woorts. “Zo vroeg hij ooit moslim jongeren die hem uitscholden binnen voor een gesprek. Hij bouwt bruggen en dat werpt vruchten af.”

Mgr. Woorts feliciteerde de rabbijn namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie. “Veel mensen – binnen en buiten uw Joodse gemeente – heeft u verrijkt met en versterkt in geloof en leven,” zo schrijft mgr. Woorts in zijn felicitatiebrief aan rabbijn ten Brink. “Toen ik enkele jaren geleden bisschop-referent voor Kerk en Jodendom mocht worden, heb ik u in Amsterdam bezocht; dat was het begin van een hartelijk contact dat wil bijdragen aan onderling vertrouwen en samenwerking tussen Joden en katholieken ten behoeve van de opbouw van een samenleving waarin de Eeuwige de eerste en de hoogste is en waar Zijn shalom zal kunnen regeren, tot zegen van allen.”

De Frans Banninck Cocq Penning is een hoge Amsterdamse onderscheiding die aan Amsterdammers wordt uitgereikt die zich ten minste tien jaar verdienstelijk hebben gemaakt voor de stad. De penning is vernoemd naar de oud-burgemeester Frans Banninck Cocq, die door Rembrandt op het schilderij ‘De Nachtwacht’ is vereeuwigd. Ten Brink kreeg de award vanwege zijn jarenlange betrokkenheid bij de LJG Amsterdam, zijn inspanningen binnen de Joodse samenleving en zijn vrijwillige inzet voor onder meer het Nederlands Auschwitz Comité, aldus de gemeente Amsterdam. Ook is Ten Brink lid van de Raad van Toezicht van de Anne Frank Stichting.

Photo Dirk P. H. Spits / DPHOTO. Mgr. Woorts feliciteert rabbijn Ten Brink.