Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kerstmis met kinderen: Vier.nu tip voor ouders, grootouders en parochies

Kerstmis met kinderen: Vier.nu tip voor ouders, grootouders en parochies

Vier.nu is de nieuwe website over christelijke hoogfeesten van de Rooms-Katholieke Kerk. Momenteel staat Kerstmis centraal op deze site, met achtergrondinformatie over de vieringen van Kerstmis, de tradities maar ook met aanbod voor kinderen. Zo kan er een kerststal worden gedownload, om te printen, te kleuren en in elkaar te zetten. Tip voor parochies: leg tijdens de kerstdagen een aantal van deze prints achter in de kerk.

Dit geldt voor zowel prints van het kerststalletje, maar ook met een print van het Kerstmis-doeboekje kunnen kinderen thuis fijn aan de slag. Door deze werkjes beschikbaar te maken voor de kinderen die met Kerstmis naar de vieringen komen, biedt de parochie nog iets extra’s om thuis verder mee aan de slag te gaan. Ook voor kinderen die de kerststal in een kerk bezoeken is met name het kerststalletje een heel toepasselijk knutselwerkje om mee te geven.

Meer dan lekker eten

Voor ouders en grootouders die hun kinderen inhoudelijk meer willen meegeven over Kerstmis dan dat het een feest is van lekker eten, familie en misschien wel cadeautjes, is het doeboekje op Vier.nu een aanrader. Daarin krijgen de kinderen spelenderwijs uitleg over de betekenis van Kerstmis in het katholieke geloof.

Ga naar Vier.nu en download gratis de kerststal en/of het doeboekje. Het is aanbevolen om dit te printen op stevig papier, zeker de kerststal, zodat deze wanneer hij in elkaar is gezet, ook goed blijft staan. Vertel de kinderen ook over de traditie om het kerstkindje pas na de viering van de kerstnachtmis in het kribje te leggen.

Tags: ,