Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Katholiekleven.nl publiceert videoverslag van Stille Omgang

Katholiekleven.nl publiceert videoverslag van Stille Omgang

Op de avond van 18 maart kwamen duizenden bedevaartgangers uit het hele land naar Amsterdam, per touringcar, per fiets of zelfs te voet, om daar de Stille Omgang te lopen, een nachtelijke stille tocht door het centrum van Amsterdam. Voor of na de Omgang woonden zij een van de twintig feestelijke eucharistievieringen bij, in een van de zeven binnenstadskerken. De jongeren onder de pelgrims volgden in de Mozes en Aaronkerk hun eigen programma en viering. Het videokanaal van de bisschoppenconferentie, Katholiekleven.nl, publiceerde een videoverslag.

Mgr. Punt is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Daarna zetten de jongeren zich in beweging. “Er is overal nog verkeer, er zijn overal mensen in de stad. Dat geeft wel een bepaalde spanning. Je komt toch echt uit voor je geloof,” vertelt Jeroen Pouw in deze video. “En zeker als jongere is dat spannend in deze tijden, waarin Kerk en geloof steeds minder aanwezig zijn in onze wereld.” Jeroen is projectleider van het jongerenprogramma. Samen met jongeren die deelnemen en bisschop Punt vertelt hij hoe bijzonder de Stille Omgang is.

De Stille Omgang volgt de route die de pastoor van de Oude Kerk in 1345 liep, nadat hij getuige was geweest van een eucharistisch wonder dat aan een zieke geschiedde: het Mirakel van Amsterdam. “Dat er nog steeds duizenden mensen uit het hele land komen om deze omgang te lopen ter ere van Christus, ter ere van het heilig Sacrament, dat is toch eigenlijk wel een ‘tweede mirakel’ van Amsterdam,” vertelt de bisschop van Haarlem-Amsterdam.

Wilt u op de hoogte blijven over  het videokanaal van de Nederlandse Bisschoppenconferentie? Neem dan een abonnement op de digitale nieuwsbrief van Katholiekleven.nl via contact@katholiekleven.nl.

Bekijk hier de video over de Stille Omgang 2017 op Katholiekleven.nl.