Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Kardinaal Eijk over aangekondigde regeling euthanasie bij kinderen: ‘Maak de cirkel niet rond’

De Minister voor Gezondheidszorg, Hugo de Jonge, heeft op 13 oktober 2020 aangekondigd dat hij een nieuwe regeling gaat ontwerpen op het gebied van euthanasie bij kinderen van 1 tot 12 jaar. Deze regeling moet er voor zorgen dat kinderartsen die euthanasie verrichten bij kinderen met een uitzichtloos en ondraaglijk geacht lijden, onder bepaalde voorwaarden niet strafwaardig zijn. Kardinaal Eijk schrijft in een reactie dat hiermee de cirkel rond wordt: euthanasie zal dan in Nederland toepasbaar zijn voor alle leeftijden.

Hij roept op de cirkel niet rond te maken en daarmee de aankondigde regeling niet te ontwerpen, dit vanuit de verwachting dat ook deze regeling niet de laatste stap in de euthanasiediscussie zal zijn. De tijd laat zien dat er sprake is van een glijdende schaal waarbij sinds de jaren tachtig van de vorige eeuw de mogelijkheden voor het toepassen van euthanasie en levensbeëindiging steeds verder zijn verruimd.

Essentiele waarde

Kardinaal Eijk schrijft: ‘Wie actieve levensbeëindiging verricht wegens een bepaalde vorm van lijden, laat het principe los dat het leven een essentiële waarde is. Daardoor zal men steeds weer voor de vraag staan of levensbeëindiging bij een mindere vorm van lijden ook toepassing zou moeten kunnen vinden. De geschiedenis van de euthanasiediscussie in de laatste veertig jaar laat zien dat de criteria voor het verrichten van euthanasie steeds verder zijn opgerekt. Zal hetzelfde op termijn niet gebeuren ten aanzien van euthanasie bij kinderen?’

Hij vervolgt: ‘Kortom, maak de cirkel niet rond. Zet die laatste stap niet, waardoor euthanasie toepasbaar wordt op alle leeftijden. Mogelijk vergis ik me en is dit misschien niet de laatste stap op het gebied van de euthanasie, maar zou die weer tot verdere stappen kunnen leiden.’

Lees hier de complete reactie van kardinaal Eijk, referent voor medische ethiek namens de Nederlandse bisschoppenconferentie.

English translation.

Foto: Ramon Mangold.