Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > EU-bisschoppen in gebed en in gesprek over implicaties Russische oorlog in Oekraïne

Afgevaardigden van de Bisschoppenconferenties van de Europese Unie komen deze herfst bij elkaar voor de plenaire vergadering van COMECE in Brussel op 12 tot en met 14 oktober. Op de agenda staat onder meer een debat over de sociaal-economische en geopolitieke implicaties van de Russische invasie van Oekraïne, met bijzondere aandacht voor de energiecrisis. COMECE is de commissie van Bisschoppenconferenties in de Europese Unie.

De bisschoppen, onder wie mgr. Hoogenboom namens de Nederlandse Bisschoppenconferentie, gaan onder onder meer in gesprek met Klaus Welle , secretaris-generaal van het Europees Parlement, ze spreken met Pascal Lamy , voormalig directeur-generaal van de Wereldhandelsorganisatie en coördinator van het denktank-netwerk Jacques Delors, en met Philip McDonagh , directeur van de Centrum voor Religie, Menselijke Waarden en Internationale Betrekkingen aan de Dublin City University.

Beleid ter bevordering van vrede en gerechtigheid

In de huidige context van de Russische militaire agressie tegen Oekraïne, willen de EU-bisschoppen de diverse implicaties van de oorlog analyseren en toekomstige bijdragen van COMECE aan EU-beleid ter bevordering van vrede en gerechtigheid in Europa en de wereld vormgeven.

De plenaire vergadering biedt gelegenheid om van gedachten te wisselen over de huidige energiecrisis, in het bijzonder over de sociaal-economische, geopolitieke en ecologische dimensies ervan. De EU-bisschoppen buigen zich over de situatie van de vele vluchtelingen die vanwege het conflict uit hun eigen land zijn gevlucht en ook over de situatie van de economisch meest kwetsbare mensen die door de stijgende energie- en grondstoffenprijzen moeilijk in hun basisbehoeften kunnen voorzien.

Mis voor Europa
Op het programma staat ook een Mis voor Europa, die op woensdag 12 oktober 2022 om 19:00 uur (CET) zal worden gevierd in de kerk van Onze-Lieve-Vrouw van de Zavel , Grote Zavel, Brussel. In de mis gaat COMECE-voorzitter Kardinaal Jean-Claude Hollerich SJ voor, de bisschopsafgevaardigden  van de 27 EU-lidstaten concelebreren. De mis is vrij toegankelijk, aanmelden is niet nodig.

Foto: plenaire vergadering najaar 2019. (Bericht en foto: COMECE)

Tags: ,