Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > ‘Elkaar vasthouden op dezelfde weg’: zondag voor de Oosterse Kerken op 7 mei

‘Elkaar vasthouden op dezelfde weg’: zondag voor de Oosterse Kerken op 7 mei

‘Elkaar vasthouden op dezelfde weg. Bidden met de Orthodoxe Kerken in Europa.’ Zondag 7 mei wordt tijdens de Zondag voor de Oosterse Kerken in rooms-katholieke parochies in het bijzonder gebeden voor orthodoxe christenen in Europa.

“Zij (de Oosterse Kerken) zijn intern sterk verdeeld geraakt: elkaar vasthouden op de ene weg van het geloof is vaak lastig en lijkt soms onmogelijk. Als katholieken willen we solidair zijn met hen en hen vasthouden in gebed,” zo schrijft de Katholieke Vereniging voor Oecumene in een toelichting op het jaarthema.

Grote spanning door de oorlog

“De oorlog in Oekraïne doet de Europese ordening op zijn grondvesten schudden,” staat op de website van de Vereniging voor Oecumene. “Bijna niemand voorvoelde dat deze oorlog stond te gebeuren, hoewel voor velen de oorlog al ver voor 2022 een dagelijkse realiteit was.” Een complicerende factor is volgens de vereniging bovendien dat het patriarchaat van Moskou de Russische agressie tegen Oekraïne steunt. Een gevolg daarvan is dat de verhoudingen binnen de orthodoxie in Europa onder grote spanning staan.

Allereerst tussen de orthodoxe kerken van Oekraïne en Rusland, maar ook in breder verband verslechteren de verhoudingen tussen de zelfstandige kerken in Europa. “De relatie tussen de patriarchaten van Moskou en Constantinopel was al gebrouilleerd in 2018 na de erkenning van de zelfstandigheid van de Orthodoxe Kerk van Oekraïne door patriarch Bartholomeus. Kerken in Europa, in het bijzonder Orthodoxe Kerken, staan voor de vraag wat gedaan kan en moet worden om recht en vrede in Europa te bevorderen.”

Stilstaan bij de nood van Oekraïne

Op de Zondag voor de Oosterse Kerken staan parochies stil bij de nood van Oekraïne dat lijdt onder de agressie van Rusland en bij de opdracht van christenen en kerken om vredestichters te zijn. Bovenal daarbij de oproep om alle orthodoxe christenen in gebed vast te houden.

Kijk voor meer informatie op de website van de Katholieke Vereniging voor Oecumene

Tags: ,