Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Dossiers > Uitgelicht: Misbruik > Deetman spreekt met paus Franciscus over misbruikonderzoek

Deetman spreekt met paus Franciscus over misbruikonderzoek

Op uitnodiging van paus Franciscus sprak drs. W.J. (Wim) Deetman woensdag 19 december 2018 tijdens een privé audiëntie met de paus over seksueel misbruik in de Rooms-Katholieke Kerk. Dit heeft de heer Deetman bekend gemaakt via de website van de voormalige onderzoekscommissie naar seksueel misbruik van minderjarigen in de R.-K Kerk.

Het bericht hierover is na te lezen op de site voormaligonderzoekrk.nl

Het gesprek dat ongeveer drie kwartier duurde, ging vooral over de opzet, aanpak, en uitkomst van het onderzoek naar seksueel misbruik van minderjarigen binnen de R.-K. Kerk in Nederland. Deetman was voorzitter van de commissie die dit onderzoek heeft verricht (commissie-Deetman).

Ook besprak hij met de paus enkele aandachtspunten hierbij in breder verband van de RKK. Het gesprek had plaats met het oog op de bijzondere bijeenkomst van bisschoppen in februari 2019 over seksueel misbruik van minderjarigen in de R.-K. Kerk.

In afstemming met de heer Deetman was mgr. Van den Hende, als voorzitter van de Nederlandse Bisschoppenconferentie, bij het gesprek aanwezig.

Foto: © Servizio Fotografico – L’Osservatore Romano