Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Blijdschap in Titus Brandsma-parochies over aanstaande heiligverklaring

Blijdschap in Titus Brandsma-parochies over aanstaande heiligverklaring

De Nederlandse karmelietenpater Titus Brandsma (1881-1942) wordt op 15 mei heilig verklaard.  Katholiekleven.nl belde naar aanleiding van dit nieuws enkele pastoors van naar de aanstaande heilige vernoemde parochies. Zij reageren enthousiast maar ook heel nuchter op de heiligverklaring. “Iemand wordt niet heilig door een heiligverklaring: het is een officiële erkenning van het feit dat iemand heilig ís”, luidt de eenduidige reactie.

Bolsward

Arjen Bultsma is pastoor van de Titus Brandsmaparochie in het Friese Bolsward, Makkum, Witmarsum en Workum. “Wij zijn natuurlijk niet een gewone Titus Brandsmaparochie: hij was een van onze priesterzonen! Dat maakt deze heiligverklaring voor ons heel bijzonder en geeft extra kleur.”

Volgens pastoor Bultsma leeft het echt onder de gelovigen. En hoewel Titus “voor ons al een heilige was” geeft de heiligverklaring “toch iets extra’s. Hij heeft het verdiend en het geeft een bijzondere kans om de betekenis van het geloof te onderstrepen. Zijn leven en geloof hebben een actuele waarde”, aldus Bultsma.

Oss

Een vergelijkbaar enthousiast geluid laat pastoor Tom Buitendijk o.carm. uit Oss horen. “Wij zijn zeer verheugd. Hij wordt niet voor niets de ‘heilige van Oss’ genoemd. Hij heeft heel veel voor Oss betekend”, aldus Buitendijk, die ordegenoot is van Brandsma. De karmelieten hadden een opleidingshuis in de Brabantse stad waaraan Titus les gaf. Hij zag het grote belang van de ontwikkeling van mensen door middel van de media, onderwijs en kennis. Zo werd hij hoofdredacteur van het nieuwsblad De Stad Oss en zette zich in voor de ontwikkeling van een zowel goede katholieke als professioneel vakbekwame pers. Zijn geestelijk adviseurschap van de katholieke pers zou hem uiteindelijk in conflict brengen met de Duitse bezetter en hem zijn leven kosten.

Wageningen

Naast de parochies van Bolsward en Oss maakt ook de Titus Brandsmaparochie Wageningen zich op voor de viering van de heiligverklaring. Deze uit zeven katholieke geloofsgemeenschappen bestaande parochie beslaat een groot gebied van Veenendaal tot Oosterbeek.

“Er gaan stemmen op om naar Rome te gaan als het zover is”, zegt pastoor Henri ten Have. “Voor ons was Titus Brandsma al belangrijk, maar krijgt hij door de heiligverklaring een universele betekenis. Het is een goede gelegenheid om te zien hoe zijn leven en geloof ons een nieuwe impuls kan geven. Uiteindelijk gaat het erom, en dat was ook het doel van Titus, om mensen bij God te brengen.” Titus Brandsma heeft het grote belang gezien om vanuit zijn diepe geloof in Christus de dialoog met de samenleving aan te gaan, aldus Ten Have. “Het is de kunst om dat te vertalen naar deze tijd.”

Dit is een ingekorte versie u leest het complete artikel op www.katholiekleven.nl.

Bericht: katholiekleven.nl. Bij de afbeelding: wandkleed dat voor de zaligverklaring in 1985 is gemaakt en dat tijdens de viering aan de loggia van de Sint Pieter hing. (Foto: Titus Brandsma Museum Bolsward).

Tags: , ,