Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisschop Van den Hende zegent bloemen die op transport gaan voor Pasen in Rome

Bisschop Van den Hende zegent bloemen die op transport gaan voor Pasen in Rome

Op maandag 29 maart zegende bisschop Van den Hende van bisdom Rotterdam de bloemen die voor Pasen naar Rome gaan. Het bloementransport vertrekt dit jaar ruim op tijd, omdat vanwege corona rekening wordt gehouden met een langere reistijd.

Vorig jaar kon het bloementransport niet doorgaan vanwege de coronapandemie. De bloemen kregen een alternatieve bestemming en werden bezorgd bij ziekenhuizen die te maken hadden met de eerste en ernstige coronagolf. Ook toen zegende de bisschop de bloemen.

Nu zegende de bisschop opnieuw bloemen. Voor het tweede jaar gebeurde dat op het terrein van Meijer Roses in Pijnacker en op uitnodiging van Paul Deckers, florale vormgever. De rozen die naar Rome gaan, worden bij gelegenheid van het paasfeest bij paus Franciscus bezorgd maar ook bij kwetsbare ouderen in de eeuwige stad. “De bloemen verbinden Nederland met Rome. En ze verbinden ons over de grenzen heen met mensen die vanwege ziekte of ouderdom extra kwetsbaar zijn”, zegt de bisschop.

Verbondenheid met de wereldwijde Kerk

Door de aanwezige pers gevraagd naar de betekenis van de bloemenzegen, zegt de bisschop: “Als we de bloemen zegenen, is dat niet omdat ze daardoor mooier worden. Ze zijn trouwens al prachtig van zichzelf. Als we het transport van de bloemen zegenen dan bidden we dat ze de verbondenheid met de wereldwijde Kerk en onze liefde en bekommernis tot uiting mogen brengen. Ze zijn met Pasen een teken om de liefde van Christus over te brengen. We hopen dat het gebaar van deze bloemengroet als teken van onze betrokkenheid, ook door de ontvangers zo in het hart mag worden ontvangen.”

Bericht en foto: Bisdom Rotterdam. Lees het hele bericht hier.

Tags: ,