Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bisdom Roermond komt met webmagazine: Clavis

Bisdom Roermond komt met webmagazine: Clavis

De eerste uitgave van Clavis is uit. Dat is het nieuwe webmagazine van het bisdom Roermond. Clavis verschijnt met ingang van 18 mei maandelijks. Met het webmagazine wil het bisdom Roermond belangstellenden op een eigentijdse manier informeren over wat er in de kerk in Limburg leeft.

In het eerste nummer staat onder meer de aankondiging van een grote inventarisatie van alle kerkinterieurs in Limburg en een interview met pastoor Marcus Vankan die kunstwerken inzet om het evangelie te verkondigen. Verder een keur aan nieuwtjes uit het bisdom en een terugblik met foto’s en video’s op de landelijke Fátimaviering van afgelopen zaterdag.

Clavis is een Latijns woord en betekent ‘De Sleutel’. De titel van het nieuwe webmagazine is daarmee een verwijzing naar het gelijknamige bisdomblad, dat maandelijks als gedrukt magazine verschijnt. Het webmagazine Clavis vervangt het Infobulletin dat leden van pastorale teams, kerkbesturen, vrijwilligers, religieuzen en overige geïnteresseerden tot nu toe maandelijks toegestuurd kregen. Clavis blijft zich net als het Infobulletin richten op relevant kerkelijk nieuws uit Limburg. Daarnaast zullen er ook meer verdiepende thema’s uitgewerkt worden. In de eerste uitgave is dat bijvoorbeeld ‘geloof en kunst’. Daarnaast biedt Clavis meer mogelijkheden om met foto’s en filmpjes te werken.

De omvorming van het Infobulletin tot een digitaal magazine is onderdeel van een aantal vernieuwingen in het communicatiebeleid van het bisdom Roermond. De opzet van het Infobulletin was verouderd en sloot niet meer aan bij de eigentijdse technieken om online een tijdschrift uit te geven. Bovendien waren met het uitbrengen van het Infobulletin relatief hoge kosten gemoeid, waarop nu kan worden bespaard. Net als voorheen het Infobulletin, zal ook het webmagazine Clavis maandelijks verschijnen en is het voor iedereen gratis op internet te lezen. Alle abonnees krijgen elke maand per e-mail een bericht als de nieuwe uitgave online is. Naast het webmagazine geeft het bisdom ook wekelijks een digitale nieuwsbrief uit met een kort overzicht van het laatste kerkelijke nieuws van die betreffende week.

Wie een gratis abonnement op Clavis en/of de wekelijkse nieuwsbrief wil hebben, kan dit kenbaar maken door een e-mail te sturen naar persdienst@bisdom-roermond.nl. Het nieuwe webmagazine is voortaan elke maand te lezen op: http://clavis.bisdom-roermond.org.

Bron en foto: Bisdom Roermond.