Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Bidden voor de klimaattop met de gebedenbundel van de Laudato Si’ Alliantie Nederland

Van 30 november tot 12 december vindt in Dubai de COP28 plaats, een internationale klimaattop. Paus Franciscus en andere religieuze leiders zijn hierbij aanwezig van 1 tot en met 3 december en spreken de deelnemers toe. Ook gaan zij met regeringsleiders in gesprek. De Laudato Si’ Alliantie Nederland (LSAN) roept op om te bidden voor een goede uitkomst van deze klimaattop en heeft daarvoor een gebedenbundel beschikbaar gemaakt.

Gerard Moorman, secretaris van de LSAN en stafmedewerker van de Konferentie in Nederland gevestigde Religieuzen (KNR) stelde de gebedenbundel samen: ‘Opdat de deelnemers moed, wijsheid en daadkracht tonen en beslissingen nemen die de aarde -ons gemeenschappelijk huis- behoeden en bewaren.’

Bid mee

Op verschillende plekken in Europa organiseren kerkelijke groepen de komende weken stiltekringen of gebedswakes op symbolische plekken, bijvoorbeeld hoofdkantoren van fossiele bedrijven. Christenen wereldwijd bidden op zaterdag 2 december tussen 07:00-12:30 uur op het moment dat paus Franciscus zijn toespraak houdt en afspraken heeft op de VN-Klimaattop. De KNR roept alle religieuzen en geloofsgemeenschappen op mee te bidden of met behulp van de gebedenbundel eigen gebedsmomenten te houden voor een goede uitkomst van de klimaattop.

UPDATE 29 november: paus Franciscus heeft laten weten in verband met gezondheidsredenen toch niet naar de klimaattop te kunnen gaan.

Download de gebedenbundel voor COP28 en de toekomst van de aarde

Tags: , ,