Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > Nieuwsberichten voor parochies > Beleef de Veertigdagentijd en Pasen bewust en vind informatie en inspiratie op Vier.nu

Woensdag 14 februari begint in 2024 de Veertigdagentijd. Het is dan Aswoensdag en in de kerken krijgen de gelovigen een askruisje aangebracht op het voorhoofd.  Op de website over de christelijke hoogfeesten, vier.nu, is een artikel te vinden met uitleg over de betekenis van Aswoensdag en het askruisje. De website biedt daarnaast nog meer informatie en inspiratie om de Veertigdagentijd en Pasen bewust te beleven en mee te vieren in de eigen parochie.

Een belangrijke link op vier.nu gaat dan ook naar de webpagina ‘zoek parochie’. Door op die pagina enkele gegevens in te vullen vindt men het adres en de websitelink van de eigen parochie. Op de parochiesite is vervolgens onder meer in het vieringenrooster te zien waar en wanneer er in de Veertigdagentijd en met Pasen wordt gevierd. Met name voor kerkgangers die niet regelmatig naar de kerk komen, kan dit heel behulpzaam zijn.

Veertigdagentijd

Met de oproep Vier Pasen onderstreept de Rooms-Katholieke Kerk het belang om samen dit hoogfeest van de Verrijzenis van Christus te vieren en ook de periode van voorbereiding bewust te beleven. De Veertigdagentijd is van oudsher een tijd van bidden, vasten en boete doen.

De site vier.nu biedt onder meer kernbegrippen van de Veertigdagentijd en Pasen, informatie over de verschillende vieringen en tradities, een kleurplaat voor kinderen, tips voor het maken van een Palmpasenstok en meer. De site wordt regelmatig aangevuld met nieuw materiaal en ook andere hoogfeesten krijgen in de loop van het jaar een plek.

Het artikel over Aswoensdag en het askruisje leest u op hier op vier.nu.

Kijk hier de video met uitleg over Vier.nu in minder dan 1 minuut:

Tags: , , ,