Rooms-Katholieke Kerk Nederland > Actueel > AVG-nieuws: stroomschema voor gebruik van foto’s op parochiewebsites

AVG-nieuws: stroomschema voor gebruik van foto’s op parochiewebsites

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) roept veel vragen op over het gebruik van foto’s op de parochiewebsites. Op rkkerk.nl werd al eerder een praktische handleiding over het juiste gebruik gepubliceerd. Nu is er ook een stroomschema om het voor de websitebeheerders in parochies nog gemakkelijker te maken.

In mei 2018 is de Praktische Handleiding Foto’s op deze website gepubliceerd. In deze praktische handleiding wordt aan de hand van vier thema’s toegelicht wanneer een parochie een foto mag plaatsen en wanneer de parochie eerst toestemming aan de betrokkene moet vragen.

De hoofdregels zijn:

• U mag zonder toestemming een foto plaatsen bij een verslag van een parochieactiviteit als de foto hoort bij het nieuwsbericht.
  • U heeft schriftelijke toestemming van een ouder of verzorger nodig als u een foto wilt gebruiken waarop een kind (<16 jaar) herkenbaar in beeld is.
  • Als u een foto gebruikt op de website of in het parochieblad zonder dat deze bij een nieuwsverslag hoort, vraag de betrokkene dan om toestemming.
  • Een zorgvuldige communicatie kan klachten voorkomen. Meldt het daarom aan aanwezigen als er foto’s worden gemaakt.
  • Ga zorgvuldig om met vragen of klachten over het gebruik van foto’s. Verwijder foto’s desgevraagd binnen 24 uur van de website.

Download hier het stroomschema  voor foto’s.